آمبولی چیست؟ عوامل بروز و روش های درمان کدام است؟

آمبولی چیست

آمبولی ریه از شایعترین و خطرناکترین عوارضی است که بیماران بستری در بیمارستان و خصوصا در آی سی یو را گرفتار میکند. آمبولی به معنی حرکت ماده‌ای در جریان خون به شکل جامد یا گاز است. از انواع آن میتوان به آمبولی لخته، چربی و هوا اشاره کرد. اما شایعترین آمبولی، مربوط به حرکت لخته‌خون از نقطه‌ای به نقطه دیگر بوده که معمولا از وریدهای پاها منشا گرفته و در ریه مسیر شریانها را می‌بندد. با بسته شدن شریانهای ریوی، اختلال تنفسی رخ میدهد که شدت آن بستگی به حجم لخته و شریانی دارد که مسدود شده است.هر بیماری‌ای که سبب محدودیت حرکتی شود میتواند باعث ایجاد لخته در وریدهای اندامها شده و این لخته ممکن است به آمبولی ریوی منجر گردد. گرچه این عارضه خطرناک در هر فرد و حین یا بعد از هر عمل جراحی ممکن است اتفاق بیفتد ولی افرادی که طولانی در آی سی یو بستری هستند، مشکل حرکتی در اندامها، اضافه وزن یا اختلال انعقادی زمین‌ای دارند، افراد مسن، بیماران قلبی و بیمارانی که تحت جراحی‌های طولانی قرار میگیرند بیشتر از بقیه در معرض خطرند.

برای مشاهده مقاله جراح مغز و اعصاب کلیک کنید
برای پیشگیری از ایجاد لخته و آمبولی در بیمارستان و خارج از آن از روشهای مختلفی استفاده میشود از جمله بانداژ پاها، جوراب واریس، جورابهای مخصوصی که به صورت متناوب از هوا پر و خالی میشوند و داروهای ضدانعقاد به شکل تزریقی ویا خوراکی؛ که البته گاهی این داروها را نمیتوان به راحتی استفاده کرد، مثل بیماری که تازه جراحی شده، یا خونریزی از محل دیگر مثل دستگاه گوارش دارد.
اما همیشه نمیتوان از تشکیل لخته و آمبولی پیشگیری کرد و ممکن است در هر بیماری این عارضه اتفاق بیفتد. اولین علامت آن تنگی نفس، درد سینه و افزایش ضربان قلب است. تشخیص به موقع آمبولی بسیار اهمیت دارد. تورم، قرمزی، درد و کبودی پاها هم میتوانند به همین اندازه مهم باشند و نشانه‌ای از تشکیل لخته در رگها و نباید از بررسی علت آن غافل شد.
درمان ابتدایی، سریع و نجات بخش آمبولی ریه استفاده از داروهای ضدانعقاد تزریقی است. پس از کنترل شرایط اورژانسی، به جای داروی تزریقی از داروی خوراکی ضدانعقاد برای ادامه درمان بهره برده میشود و این دارو باید تا ماه‌ها در منزل مصرف شود و اگر این دارو وارفارین باشد بسیار ضروریست که بطور منظم آزمایش خون برای کنترل اثر دارو انجام گیرد.
امروزه داروهای جدید ضدانعقاد برای کاهش عوارض خونریزی مربوط به آنها و استفاده راحت‌تر به بازار عرضه شده‌اند که به درمان موفق و کاهش خطرات کمک بسیاری کرده‌اند

3.6/5 - (177 امتیاز)