عوارض جراحی مغز و اعصاب – قسمت دوم

عوارض بعد از عمل تومور مغزی

اگر بدانیم که عارضه قسمتی از هر نوع درمان حتی تجویز ساده ترین داروها است، با دیدن وقوع آن پس از عمل جراحی متعجب و بهت زده نخواهیم شد.
شایعترین عوارض که بیماران جراحی مغز و اعصاب ممکن است با آنها برخورد داشته باشند ایجاد لخته در عروق پا، آمبولی ریوی، عفونت و آسیب بافت عصبی شامل مغز و نخاع است. در پستهای بعد اشاره ای به هر کدام از اینها خواهد شد اما صحبت اکنون، نحوه برخورد درست و منطقی با این اتفاق است.

مهمترین نکته این است که وقوع عارضه لزوما به معنی خطا یا قصور در درمان فرد نیست؛ مثلا آسیب کلیه در اثر داروها مشکل شناخته شده‌ای در بیماران بستری در بیمارستان است و لزوما در اثر تجویز اشتباه یا بیش از اندازه دارو رخ نمیدهد؛ مشابه آن در مورد شایعترین عوارض جراحی که ذکر شد هم صدق میکند. گرچه خطای پزشکی در همه جای دنیا ممکن است رخ دهد و وظیفه هر پزشکی سعی تمام در عدم بروز این موارد است اما از سوی دیگر به هر حال گاهی درمان صحیح و کامل هم به موفقیت منجر نمیشود. تفکیک این دو از هم به راحتی امکانپذیر نیست؛ پس بهترین کار این است که سریع قضاوت نکنیم تا جو ناآرام و مضری ایجاد نگردد.
حتما به صحبتهای جراح مغز و اعصاب خود در مورد اتفاقی که برای بیمار رخ داده گوش دهید و از او بپرسید که شما چه کمکی میتوانید انجام دهید. دو مورد را فراموش نکنید: اول اینکه با رخداد یک عارضه بعید است کسی بیش از پزشک مربوطه از این اتفاق ناراحت باشد و برای شما دلسوزی کند؛ چرا که او خود را بیش از هر کسی مسئول سلامت بیمارش میداند؛ و دوم اینکه شما یا با بررسی پیش از عمل، پزشک خود را انتخاب کرده‌اید یا در شرایط اورژانسی گزینه زیادی نداشته‌اید، پس هنوز به پزشک خود اطمینان داشته باشید زیرا امروزه افراد زیادی حکم “کاسه داغ تر از آش” را پیدا میکنند تا خود را محبوب کنند یا سودی بدست آورند. به خاطر داشته باشید که اکثر عوارض جراحی قابل کنترل و درمان هستند؛ پس آرامش خود را حفظ کرده و کمک و صبر کنید تا انشالله عارضه برطرف شود. رها کردن بیمار و پزشک و جستجو برای یافتن مقصر احتمالی کمکی به شما یا عزیزی که دچار مشکل شده نمیکند؛ مشورت منطقی با دوستان یا پزشکان نه فقط شناخته شده که مهمتر از آن قابل اعتماد، صرفا برای کمک به حل مشکلتان انتخاب بهتری خواهد بود. به گفته یکی از اساتیدم: “وقتی عارضه‌ای ایجاد شد، ما چند قدم از آن عقب تریم، باید با کمک بیمار و همراهانش سریعتر بدویم تا به آن برسیم و کنترلش کنیم

4.2/5 - (5 امتیاز)