جراحی نادر برای خروج میلگرد یک متری از سر کارگر

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

دکتر علیرضا طبیب خوئی در گفت‌وگو با خبرنگار«حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در تشریح جزئیات این عمل نادر گفت: بیمار توسط اورژانس تهران به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) به همراه اسکورت گروه آتش نشانی آورده شد.

وی با بیان اینکه در بدو ورود بیمار، بی‌قرار بود و هوشیاری کامل نداشت گفت: اما از نظر پزشکی با توجه به اینکه هنوز با افت هوشیاری شدیدی مواجه نبودیم به این معنی بود که ما احتمالا زمان برای انجام روند تشخیصی و درمانی مناسب خواهیم داشت.

 

این پزشک با بیان اینکه میلگرد به طول حدود یک متر از پیشانی بیمار در سمت راست وارد و از استخوان پشت سری در سمت چپ خارج شده بود گفت:‌ دو صفحه فرضی در جمجمه وجود دارد که مغز را به دو نیمه راست و چپ و یا دو نیمه جلو و عقب تقسیم می‌کنند؛ جسم خارجی که هر دو این صفحات را قطع کند مشابه این بیمار شانس وی را برای زنده ماندن کاهش می‌دهد، خصوصآ که این جسم کاملآ آلوده هم بوده و دقیقآ از نواحی مرکزی مغز عبور کرده باشد که با مناطق حیاتی مجاورت دارد؛ تنها نکته مثبت فیکس شدن میلگرد داخل جمجمه از دو محل ورود و خروج بود که در غیر این صورت هر حرکت کوچکی در آن حین جابه جایی بیمار، آسیب وارده را شدید و شدیدتر می‌کرد؛ با این حال جهت جلوگیری از هر گونه جابجایی، بیمار با داروهای خواب آور آرام شد.

طبیب خوئی در تشریح جزئیات گفت: پیش از شروع جراحی، انجام سی تی اسکن می‌توانست اطلاعات بیشتری را در اختیار پزشکان قرار دهد اما سر بیمار با میلگرد یک متری وارد دستگاه نمی‌شد، به ناچار به کمک پرسنل آتش نشانی با دستگاه هوا برش بدون هیچ لرزش یا حرکتی در میلگرد طول آن کوتاه شد. پس از انجام سی تی اسکن و بررسی مسیر عبور میلگرد و عروق مجاور آن و با بررسی ناهمواری‌های دو سمت میلگرد تصمیم به خارج کردن جسم از پشت سر گرفته شد تا آسیب بیشتری به مغز وارد نشود. بیمار به اتاق عمل منتقل شد و بعد از بیهوشی سر وی در وضعیت خوابیده به پهلو فیکس شد. داروهای ضد عفونی کننده جهت کاهش حجم آلودگی قسمتی از میلگرد که خارج از جمجمه و در دسترس ما بود بکار رفت و بعد از انجام اقدامات اولیه محل ورود و خروج میلگرد برش داده شد.

 

وی افزود: استخوان‌های اطراف با دریل ظریف تراشیده شدند تا جسم آزاد شود، پرده‌های اطراف مغز دور تا دور میلگرد باز شدند و خونریزی موضعی مغز کنترل شد و سپس با کمک دستیاران بدون ایجاد تغییری در مسیر عبور، میلگرد به آرامی از پشت سر بیمار خارج شد. هر گونه جابجایی بعد از آزاد شدن میلگرد می‌توانست باعث تشدید آسیب مغزی شود. بعد از خارج شدن کامل میلگرد، خونریزی مسیر خروج کنترل شد و پرده‌های مغز و پوست ترمیم شدند.

این پزشک با بیان اینکه این جراحی از ابتدا تا انتها حدود سه ساعت به طول انجامید گفت: خوشبختانه در طول جراحی مشکل خاصی که روند پیش بینی شده ما را مختل کند اتفاق نیفتاد و در زمان خارج کردن میلگرد آسیبی به عروق مجاور که سبب خونریزی داخل مغز شود روی نداد و خونریزی سطحی مغز کنترل شد.

طبیب خوئیی با بیان اینکه در حال حاضر بیمار کاملا هوشیار است و تکلم و حرکات اندامها کاملا طبیعی است گفت: عفونت مغزی (مننژیت) ثانویه به جسم آلوده که قابل پیش بینی بود با آنتی بیوتیک درمان شده و طی روزهای آینده دوره درمانی آن به پایان می‌رسد و بیمار قابل ترخیص خواهد بود.

وی گفت: بیمار قبل از جراحی هوشیار نبود و به دلیل بی‌قراری و جهت پرهیز از تشدید آسیب در اورژانس به وی داروهای خواب آور تجویز شده بود.

این پزشک در مورد فراوانی این حوادث گفت: چنین حوادثی گرچه گزارش شده‌اند اما نادر بوده و معمولا هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. در مرکز ما نمونه‌های دیگری مثل ورود سلاح سرد، تیغ سنگ بری، گلوله و … در سالهای اخیر وجود داشته که تحت درمان قرار گرفته‌اند و درمان بعضا موفق یا ناموفق بوده اما جدا از سرنوشتی که برای این افراد روی می‌دهد، مسئله مهم پیشگیری از تکرار چنین حوادثی است که در بسیاری موارد در محیط کار روی داده و با رعایت اصول ایمنی از جمله استفاده از کلاه ایمنی ضروری است.

3.1/5 - (16 امتیاز)