جراحی کاورنوم مغزی در حالی که بیمار بیدار است

جراحی کاورنوم مغزی به صورت بیدار

امروزه جراحی‌های زیادی بدون بیهوشی و فقط با بی حسی موضعی یا نخاعی انجام میشود اما عمل مغز در حالی که بیمار بیدار است بسیار نادر و مشکل بوده و فقط در شرایط و با تمهیدات خاص قابل انجام میباشد.

آقای سی و دو ساله که ناگهانی دچار سردرد شدید، تهوع، اختلال تکلم و گزگز دست راست شده بود پس از بررسی با تشخیص خونریزی مغزی در کاورنوم مغزی (ضایعه‌ای عروقی) کاندید جراحی گردید. با توجه به تصاویر ام آر آی و علایم بیمار واضح بود که محل ضایعه در نزدیکی منطقه حرکتی دست راست و مهمتر از آن تکلم قرار داشت؛ به این معنی که حین جراحی، محافظت از برخی نقاط مغز در اطراف ضایعه بسیار حیاتی بود.
با هماهنگی با دو همکار عزیز و خبره، آقای دکتر درخشان، متخصص بیهوشی و آقای دکتر سینا، متخصص نورولوژی تصمیم به جراحی بیمار در وضعیت هوشیار گرفته شد و شرایط و تجهیزات لازم فراهم گردید.
در آغاز جراحی عصبهای حسی جمجمه با داروی بی‌حسی بلوک و بعد استخوان و عضلات ناحیه گیجگاهی چپ بی‌حس شدند.
عمل آغاز شد و با باز کردن جمجمه و پرده‌های اطراف مغز ناحیه‌ای از مغز که ضایعه در عمق آن بود مشخص شد. برای تصمیم گیری در مورد اینکه از کدام قسمت مغز برای ورود به داخل آن استفاده شود هفت منطقه انتخاب گردید و همزمان با پرسیدن سوالات مختلف از بیمار و مکالمه با وی این مناطق از جهت عملکرد تکلم و حرکت دست راست تحریک الکتریکی و بررسی شدند و منطقه ۵ برای ورود انتخاب شد و در نهایت ضایعه بطور کامل و با موفقیت خارج گردید در حالی که همچنان تا پایان جراحی عملکرد حرکتی و تکلم مغز در حال کنترل بود.
هم اکنون بیمار با حال عمومی خوب و بدون مشکل از آی سی یو به بخش منتقل شده و هیچ خاطره بدی از اتاق عمل در ذهن ندارد در حالی که بیهوشی نداشت و در طول عمل با من و همکارانم صحبت میکرد .

3.5/5 - (4 امتیاز)