روزه داری بعد از جراحی مغز و اعصاب

جراحی مغز و اعصاب

بسیاری از بیماران، پیش از ماه مبارک رمضان یا در این ماه تحت عمل جراحی قرار میگیرند و در مورد انجام فریضه روزه داری سوالاتی برایشان مطرح میشود. به عنوان یک اصل کلی عمل جراحی یک استرس بزرگ برای بدن تلقی میشود و تامین انرژی و مواد پروتئینی کافی به دلیل افزایش نیاز بدن در این مقطع ضروری است. بهبود زخم بعد از جراحی نیازمند دریافت پروتئین و ویتامین های مختلف خصوصآ ویتامین ث میباشد لذا بهتر است تا حدود دو هفته بعد از جراحی بیمار روزه نگیرد. خصوصآ که در این مقطع معمولآ لازم است بیمار از آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد در طول روز استفاده کند.


در حوزه بیماری های جراحی مغز و اعصاب ، در مورد عملهای جراحی کوتاه و ساده تر مثل دیسک کمر، با گذشت دو هفته بیمار میتواند به صلاحدید جراح مغز و اعصاب روزه بگیرد. عملهای طولانی تر ستون فقرات مثل شکستگی های ستون فقرات و تنگی کانال کمری و تنگی کانال گردنی که اکثرآ بیمار خون زیادی را در طول عمل از دست میدهد، خصوصاً در سنین بالا، شاید بهتر باشد زمان طولانی تری تا حدود یک ماه بعد عمل را از روزه داری پرهیز کند.
در مورد اعمال جراحی مغز پیچیدگیهای بیشتری وجود دارد؛ بسیاری از تومورهای مغزی، قبل از جراحی، با احتمال بالای تشنج همراه میباشند که این خطر بعد از جراحی افزایش نیز خواهد داشت. برای پیشگیری از تشنج از داروهای ضد تشنج استفاده میشود که مصرف دقیق آنها الزاميست و اگر روزه داری با مصرف درست آنها تداخل کند برای پرهیز از تهدید سلامتی بیمار بهتر است از گرفتن روزه اجتناب گردد. از دست دادن مایعات بدن خود میتواند محرکی برای تشنج حتی علیرغم مصرف صحیح داروها باشد، لذا بهتر است بعد از جراحی مغز، تنها در صورتی که زمان طولانی بیمار هیچ حمله تشنج نداشته باشد و پزشک معالج صلاح بداند اقدام به روزه داری گردد.
بیمارانی که به دلیل تومورهای بدخیم مغزی تحت شیمی درمانی هستند نیز بهتر است برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها تغذیه مناسب داشته باشند و گرفتن روزه را به مقطعی موکول کنند که درمان خاتمه یافته و بیماری آنها کنترل شده باشد.
گروهی از تومورهای مغزی که ناحیه هیپوفیز، مرکز کنترل هورمونی بدن را درگیر میکنند ممکن است چه قبل و چه بعد از جراحی، سبب کاهش احساس تشنگی شوند؛ به این معنی که علیرغم کاهش مایعات بدن بیمار احساس تشنگی نکند و آب ننوشد و حتی کلیه بیمار، دفع مایعات از راه ادرار را افزایش دهد. در بیماران مبتلا به تومور هیپوفیز روزه داری بسیار خطرناک است و تا زمانی که عملکرد کلیه به حالت عادی باز نگشته و مرکز احساس تشنگی در مغز فعالیت صحیح نداشته باشد باید بیمار در طول روز به صورت مداوم مایعات مصرف کند.
پس اگر زمان حداقل لازم برای بهبود زخم شما بعد از جراحی گذشته است، لازم نیست دارویی را در طول روز برای کنترل تشنج مصرف کنید، مدت طولانیست که بعد از عمل جراحی مغز تشنج نداشته اید و کلیه شما با نظر پزشک عملکرد طبیعی برای دفع مایعات دارد میتوانید روزه بگیرید.

4.1/5 - (15 امتیاز)