روز متفاوت اتاق عمل جراحی اعصاب

جراحی مغز و اعصاب

خانم جوانی در ابتدای ماه نهم بارداری به دلیل سردرد و تاری دید به مرکز ما ارجاع گردید. در بررسی انجام شده متوجه وجود تومور مغزی بسیار بزرگ در سر بیمار شدیم. توده آنقدر بزرگ بود که سبب هیدروسفالی گشته و به دلیل اثر فشاری قابل توجه روی مناطق حساس مغز، به تاخیر انداختن جراحی تومور مغزی حتی برای چند روز جان مادر و جنین را به شدت با خطر مواجه می‌ساخت در حالی که هنوز تا پایان بارداری مادر سه تا چهار هفته باقی بود. از سوی دیگر انجام این جراحی دشوار و طولانی در بیمار باردار هم برای سلامت جنین خطرناک بود.


بیمار در ای سی یو بستری و داروهایی برای تسریع بلوغ ریوی جنین تزریق شد تا بتوان زایمان را زودتر از موعد با خطری قابل قبول انجام داد.
با هماهنگی همکاران متخصص زنان و زایمان و متخصص اطفال، روز بعد بیمار به اتاق عمل منتقل گردید. مادر بیهوش و به سرعت سزارین انجام گرفت و نوزاد با شرایط خوب و مساعد متولد شد. در همین زمان چند دقیقه‌ای از بیهوشی، شواهد بالارفتن فشار داخل جمجمه و تهدید جان مادر در بالین وی آشکار شده و به این ترتیب بلافاصله عمل مغز را آغاز کردیم. توده بزرگ با گسترش از سمت راست مغز به سمت چپ و درگیری جدار سه بطن مغزی و احاطه دو شریان اصلی مغز باید بطور کامل خارج میشد بطوریکه مادر بعد از عمل بتواند با حال خوب نوزادی که مدتها در انتظارش بود را ببیند و به او شیر دهد؛ که این اتفاق خوشبختانه رخ داد.

 

تومور مغزی در بارداری
تومور مغزی در بارداری

جالب اینکه در همین زمان، بیمار دیگری نیاز به عمل اورژانس مشترک با گروه چشم پزشکی در اتاق دیگر داشت. بیمار آقایی میانسال بود که به دلیل نامشخصی یک کلید شکسته وارد چشم راست وی و سپس داخل جمجمه شده بود. بلافاصله از اتاق عمل اول به اتاق دوم رفته و با همکاری آقای دکتر بهمنی، جراح و متخصص چشم، کلید را بدون آسیب به چشم یا مغز بیمار خارج کردیم.
و این روز کاری متفاوت اما شیرین پایان یافت …

جسم خارجی در مغز

 

 

 

 

4.2/5 - (15 امتیاز)