مراقبتهای بعد از جراحی تزریق سیمان

مراقبتهای بعد از عمل تزریق سیمان

بیماران پس از جراحی تزریق سیمان ( کایفوپلاستی یا کیفوپلاستی ) با سوالات زیادی رو به رو میشوند.در این پست به پاسخ به این سوالات پیرامون مراقبتهای بعد از جراحی تزریق سیمان در مهره میپردازیم.

مراقبت از زخم

معمولا یک یا دو بخیه در انتهای عمل زده میشود که لازم است ده روز تا دو هفته بعد کشیده شوند. در این مدت میتوان از پانسمانهای ضد آب کوچک استفاده کرد تا بیمار به راحتی استحمام کند. استفاده از بتادین و گاز استریل و پرهیز از تماس زخم با آب در پنج تا هفت روز اول هم میتواند جایگزین پانسمانهای ضد آب گردد.

رژیم غذایی بعد از جراحی تزریق سیمان

پرهیز از مصرف سیگار، کنترل وزن و دریافت میزان مناسبی از ویتامینها خصوصا ویتامین ث و مصرف کلسیم و لبنیات کافی به تسریع روند بهبودی کمک میکند.

رژیم غذایی بعد از جراحی تزریق سیمان
رعایت رژیم غذایی مناسب و ترک سیگار به محافظت از مهره‌های دچار پوکی در برابر شکستگی کمک میکند.

استفاده از کمربند بعد از جراحی تزریق سیمان

ممکن است جراح ستون فقرات شما توصیه به بستن کمربند ننماید اما معمولا از کمربندهای سخت یا بریس در دو هفته بعد از عمل برای کاهش درد و ثابت نگه داشتن مهره آسیب دیده و حفظ مهره‌های عمل نشده استفاده میشود. در مورد استفاده از کمربند میتوان از یک صندلی در حمام کمک گرفت؛ روی صندلی بنشینید و از کسی برای بازکردن کمربند یا بریس خود کمک بگیرید و سعی کنید با احتیاط و با حداقل حرکت در ستون فقرات استحمام کنید؛ شاید شستشوی پاها بدون خم شدن بسیار مشکل باشد و به این دلیل بهتر است فرد دیگری در این کار به شما کمک کند و در آخر میتوانید با احتیاط بایستید و یک دوش کوتاه برای کل بدن بگیرید. پس از استحمام و پوشیدن لباس مناسب مجددا با کمک کسی بریس یا کمربند را بر تن کنید.

استفاده از کمربند بعد از جراحی تزریق سیمان
بهتر است تا دو هفته در زمان حرکت از کمربند استفاده کنید و در حمام با احتیاط آن را باز کنید و روی صندلی بنشینید.

این بریس برای محدود کردن حرکات کمر در زمانهایی است که ممکن است فشار روی آن وارد شود مثل ایستادن و راه رفتن و نشستن؛ پس میتوانید در وضعیت دراز کش آن را باز کنید. هدف اصلی استفاده از کمربند محدود کردن حرکت خم شدن به جلو است؛ پس آن را محکم ببندید و جدای از بستن کمربند سعی کنید در زمان نشستن و راه رفتن قوز نکنید. مطمئن باشید که بریس برای سایز شما مناسب است وگرنه ممکن است باعث ایجاد زخم در بدن شما گردد. در فصل گرم لباس نازک نخی در زیر بریس به تن کنید و مرتب آن را تعویض نمایید تا تعریق زیاد به پوست بدنتان آسیب نزند.

فعالیت روزانه

هدف اصلی از انجام این جراحی بازگرداندن شما به فعالیتهای روزانه و پرهیز از رخدادن آسیب جبران ناپذیر نخاعی یا عصبی است که شما را از حرکت بازدارد، پس استراحت مطلق حتی روز پس از جراحی کایفوپلاستی به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ اما تا زمان بهبودی کامل زخم و التیام بافتهای عمقی تر و عضلات که بطور میانگین شش تا هشت هفته طول میکشد، از راه رفتن، نشستن و ایستادن های طولانی و بالا و پایین رفتن از پله و نشستن در اتومبیل بیش از نیم تا یک ساعت پرهیز کنید، خم و راست شدن به جلو و چرخیدن روی کمر میتواند بسیار مضر باشد، ترجیحا از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید، نماز را نشسته پشت میز بخوانید و مهر را بالا آورده و روی پیشانی قرار دهید و روی تخت با تشک ابری سفت یا پنبه‌ای استراحت کنید؛ فعلا سر کار نروید اما، به زندگی عادی در منزل با مراعات این موارد باز گردید. چه استراحت مطلق و بی‌حرکتی و چه فعالیت بیش از حد که سبب فشار به عضلات میشوند میتوانند برای شما مضر باشند.
سعی کنید روی شکم نخوابید و برای پایین آمدن از تخت ابتدا به پهلو بچرخید، سپس از کسی کمک بگیرید و بریس یا کمر بند خود را ببندید و سپس با آویزان کردن پاها به پایین روی تخت بنشینید وبعد بایستید؛ برای خوابیدن روی تخت هم معکوس این ترتیب را رعایت کنید. سعی کنید بدون چرخیدن به پهلو از وضعیت خوابیده به نشسته در نیایید و حتما از فرد دیگر و نیز از دستهایتان برای پرهیز از فشار روی ستون فقرات در زمان بلند شدن استفاده کنید.

فعالیت روزانه بعد از جراحی کیفوپلاستی
نحوه صحیح خوابیدن و بلند شدن از روی تخت

اگر به هر دلیل مثل ضعف عضلات پا یا صلاحدید پزشک لازم است استراحت مطلق داشته باشید چند مورد را دردر نظر بگیرید: حرکت پاها و ماساژ و ورزش آنها، استفاده از جوراب واریس، رژیم غذایی نرم ، تزریق مرتب آمپول ضدانعقاد که احتمالا توسط بهترین جراح مغز و اعصاب تهران توصیه میشود، تغییر وضعیت خوابیدن به پشت یا دو پهلو بصورت متناوب و توجه به هر نوع قرمزی پوست در ناحیه باسن یا پاشنه پاها که میتواند اولین نشانه زخم بستر باشد.
بی‌حرکتی ثانویه به درد در پاها ممکن است سبب تورم مختصری در آنها شود که معمولا با بالا قرار دادن پاها و خوابیدن در طول شب بهتر میشود؛ اما تورم شدید، دردناک، توام با قرمزی و سفتی در عضلات خصوصا در یکی از پاها ممکن است نشانه اول ایجاد لخته در عروق باشد که ذاتا مهم و گاهی خطرناک بوده و نیازمند توجه جدی و بررسی و درمان است.

درد در کمر و پاها

انتظار میرود درد شما پس از جراحی بهبود قابل توجهی داشته باشد اما در موارد نادری ممکن است اینطور نباشد. حتی کاهش درد در ناحیه عمل هم به معنی بی‌دردی کامل نیست و به دلیل وارد کردن ابزارهای جراحی ممکن است تا یکی دو هفته درد کمر ادامه یابد.
اما اگر قبل از عمل در پاها درد یا گزگز نداشتید و بعد از عمل این علائم را مشاهده میکنید باید آن را حدی بگیرید و در مورد علت آن با پزشک خود مشورت کنید.

رابطه جنسی بعد از جراحی تزریق سیمان

بهتر است تا یک‌ماه و نیم بعد از عمل جراحی از نزدیکی خودداری کنید؛ در مراجعه خود به جراحتان که معمولا در این زمان است سوالات خود را در این رابطه بپرسید.

داروهای مصرفی

معمولا جراحتان بعد از عمل داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک، ضددرد، ضدالتهاب، مکمل و داروهای محافظت کننده از معده تجویز مینماید که لازم است تا ویزیت بعدی که حدود دو هفته پس از جراحی است آنها را مرتب مصرف کنید.
داروی ضدانعقاد خصوصا در بیمارانی که فعالیت فیزیکی محدودی دارند پس از جراحی توصیه میشود. این دارو در زیر پوست اطراف ناف تزریق میگردد و بعد از دو سه بار تزریق توسط فرد آموزش دیده، خود شما میتوانید این کار را تا مدتی که جراحتان صلاح بداند ادامه دهید.
داروی مهم دیگر در مورد پوکی استخوان است. در مواردی که شکستگی ثانویه به پوکی استخوان رخ داده باشد معمولا پس از جراحی از داروهای تزریقی درمان پوکی استخوان استفاده میشود تا سایر مهره‌ها و استخوانها محافظت شوند. این داروها انواع مختلف دارند و ممکن است روزانه بیرجندی و یا ماهانه عضلانی یا به هر شکل دیگر بکار روند.

انتقال بیمار به منزل

معمولا بهتر است بیمار از نشستن طولانی روی صندلی پرهیز کند؛ مسافرت هوایی به شهرستان دیگری از کشور احتمالا خیلی طولانی نخواهد بود و بیمار میتواند در طول مسیر یک بار از صندلی خود بلند شده و چند قدم راه برود. در مورد وسایل نقلیه شخصی بهتر است یا روی صندلی عقب دراز بکشد و یا صندلی جلو خوابانده شده و بیمار در وضعیت راحتی روی آن قرار گیرد و هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت توقف و استراحتی داشته باشد.

در چه صورتی فورا باید به جراح خود مراجعه کرد؟
۱. هرنوع ترشح از محل عمل جراحی
۲. هرنوع تورم غیرعادی در محل عمل یا پاها با ویژگیهایی که در بالا ذکر شد