آنوریسم مغزی

آقا یا خانمی میانسال ناگهان دچار سردرد شدیدی میشود،با دو دست سر خود را گرفته و به اطرافیان میگوید که  احساس میکند چیزی داخل سرش منفجر شده و تا به حال سردرد به این شدیدی را در زندگی تجربه نکرده است! بله این نشانه از یک آنوریسم مغزی دارد !

آنوریسم مغزی

درد به پشت گردن هم کشیده میشود و احتمالآ بیمار به تدریج هوشیاری خود را از دست میدهد یا دچار تشنج میشود. اورژانس بیمار را به مرکز درمانی منتقل میکند.  پس از انجام بررسی ها مشخص میشود که بیمار دچار خونریزی منتشر داخل جمجمه در فضای اطراف مغز یا داخل مغز شده است. فضاهایی که در آن مایع مغزی نخاعی در جریان است و عروق خونی مغز از آن فضاها عبور میکنند.
علت این نوع خونریزی، ایجاد یک برجستگی به شکل یک بادکنک در دیواره یکی از رگ های مغز است که به آن “آنوریسم” میگویند. آنوریسم در بسیاری موارد از دوران کودکی وجود دارد و در برخی موارد، مصرف سیگار یا فشار خون بالا سبب ایجاد یا بزرگتر شدن آن میشود. این قسمت برجسته از رگ  ضعیف است و مانند یک بمب ساعتی هر لحظه ممکن است پاره شده و خون داخل رگ با فشار از آن خارج گردد و این همان اتفاقی است که برای بیمار ما رخ داده.
اگر بیمار از خونریزی اولیه جان سالم به در برده باشد معمولآ قسمت پاره شده آنوریسم با لخته ای پوشانده شده و خونریزی بطور موقت متوقف گردیده است. اما این بمب ساعتی هر لحظه امکان انفجار مجدد دارد و خونریزی بعدی از آنوریسم بسیار خطرناکتر از خونریزی اول خواهد بود.
چنین بیمارانی لازم است در آی سی یو یک مرکز درمانی مجهز تحت نظر و درمان قرار گیرند.  در اولین فرصت که شرایط بیمار اجازه دهد آنژیوگرافی مغزی انجام میشود تا رگی که آنوریسم روی آن ایجاد شده پیدا شود. بعد از پیدا شدن محل آنوریسم بهتر است در اولین فرصت عمل جراحی برای جلوگیری از خونریزی مجدد انجام گیرد. در این عمل، محل اتصال آنوریسم به رگ مربوطه بسته میشود و جریان خون به داخل آنوریسم قطع شده و خطر خونریزی مجدد برطرف میگردد.
امروزه روشهای جدید برای درمان آنوریسمهای مغزی از داخل رگ بدون انجام جراحی معرفی شده اند که با درصدی خطر عود همراهند. اما هنوز هم در اکثر موارد مطمئن ترین راه برای خنثی کردن همیشگی این بمب ساعتی، جراحی باز میباشد. پس انجام موفق جراحی تا حدود دو هفته لازم است بیمار در آی سی یو یا بخش تحت نظر و درمان باشد تا خون باقی مانده داخل مغز جذب شود و اطمینان حاصل گردد که عارضه ای روی نخواهد داد.

ساعت کار مطب

ساعت تعیین وقت