تومور مغزی خوش خیم

تومور مغزی خوش خیم: وقتی جا برای مغز کم می آید!
همه سلولهای بدن با نظم و سرعت مشخصی در تمام عمر تولید شده و از بین میروند ولی گاهی اختلالی در کنترل رشد و مرگ سلولی ایجاد میشود که سبب تولید خارج از کنترل این سلولها شده و به اصطلاح “تومور” ایجاد میگردد. اگر این سلولها توانایی تهاجم به بافتهای اطراف یا انتشار به خارج از محدوده خود و به نقاط دیگر بدن را داشته باشند که به آن “متاستاز” میگویند اصطلاح تومور بدخیم برایشان بکار میرود و در غیر این صورت به شکل کلی تومور مغزی خوش خیم نام میگیرند.

هر سلولی در بدن میتواند دچار این حالت شود و سلولهای مغزی هم مستثنا نیستند. اما تومورهای خوش خیم مغز معمولآ از پرده های اطراف مغز که در زیر استخوان جمجمه قرار دارند و مغز را می پوشانند و یا اعصابی که از مغز خارج میشوند منشآ میگیرند و توده ای درست میکنند که به تدریج بزرگ میشود. این رشد تدریجی کم کم در کنار مغز ادامه میابد و گاهی سالها طول میکشد تا توده آنقدر بزرگ شود و مغز را تحت فشار قرار دهد که سبب بروز علامت در بیمار گردد. از آنجایی که فضای جمجمه استخوانی ما محدود میباشد مغز توسط توده به سمتی فشرده میگردد.
بسیاری از این بیماران سالهاست که دچار سردرد هستند چون سالهاست که به تدریج چیزی در کنار مغز آنها در حال رشد است و به بافتهای اطراف فشار می آورد. اما تومورهای مغزی تنها یک علت از علل سردرد هستند و افراد زیادی هستند که بدون داشتن هیچ ضایعه مغزی سردرد هایی دارند با علل مختلف از جمله میگرن؛ اما نکته کلیدی که باید به آن توجه داشت بدتر شدن تدریجی این سردرد ها طی ماهها و سالهاست؛ هر چه توده بزرگتر میشود سردرد بیماران نیز افزایش میابد. پس اگر دچار سردرد هستید که ماه به ماه بدتر و بدتر میشود و هیچ ارتباطی به فشار کاری و خستگی ندارد و برعکس صبحها که معمولآ خسته نیستید شدت بیشتری دارد و گهگاه با تهوع همراه است به آن توجه بیشتری کنید و به پزشک مراجعه نمایید. اختلال بینایی و تاری دید علامت مهم دیگری است که چون به تدریج ایجاد میشود گاهی بیماران وقتی متوجه آن میشوند که محدوده زیادی از بینایی خود را از دست داده اند. به علامتهای دیگری مثل ضعف دست و پا، اختلال حافظه و تکلم، تشنج، ضعف پیشرونده شنوایی، اختلال تعادل در راه رفتن و اختلال در بلع حتما توجه کنید و برای بررسی علت آنها به پزشک مراجعه نمایید.
بعد از تشخیص این ضایعات با ام آر آی، درمان اکثر آنها جراحی باز و برداشتن توده است که امروزه با در اختیار بودن انواع تجهیزات لازم در بسیاری از بیمارستان های کشور امکان انجام آن به بهترین نحو و کمترین خطر وجود دارد.با برداشتن کامل این تومورها میتوان گفت که بیمار بهبود یافته و نیاز به اقدام درمانی دیگری ندارد و تنها لازم است تحت نظر باشد تا در موارد نادر عود، بتوان زودتر اقدام درمانی را انجام داد. گرچه بهتر است ضایعه بصورت کامل برداشته شود ولی در برخی موارد که چنین امکانی وجود ندارد و قسمتی از آن باقی می ماند بسته به صلاحدید پزشک امکان ادامه درمان با اشعه و یا حتی رها کردن آن و تنها انجام ام آر آی با فواصل مشخص برای بررسی روند پیشرفت یا عدم پیشرفت توده وجود دارد و معمولآ جای نگرانی نیست.

ساعت کار مطب

ساعت تعیین وقت