تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن

تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن

دیسک گردن یا کمر، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات به‌حساب می‌آید. این بیماری با دردهایی در ناحیه موردنظر و احساس سوزن سوزن شدن همراه است که این دردها به اندام‌های مرتبط نیز سرایت می‌کند. مثلاً درد در دیسک گردن به دست‌ها و در دیسک کمر به پاها نیز منتقل می‌شود. طبق نظر متخصصان، تغذیه مناسب می‌تواند علائم این بیماری را کمتر کند. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نقش تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردنمعرفی تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن

همان‌طور که گفتیم انتخاب غذای مناسب می‌تواند نقش مؤثری در بهبود شرایط و دردهای ناحیه کمر و گردن داشته باشد، اما از کجا بدانیم که غذایی که انتخاب می‌کنیم برای کمر مفید است یا خیر؟ باید بدانید برخی از خوراکی‌ها می‌توانند به‌صورت چشمگیری دردها و علائم شما را بیشتر کنند. در ادامه قصد داریم تمامی خوراکی‌های مفید و مضر را توسط جراح مغز و اعصاب پیشنهاد میشود به شما معرفی کنیم که به‌واسطه آن، تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن خود را انتخاب کنید.

پروتئین گیاهی، انتخابی هوشمندانه

بدن می‌تواند متناسب با مصرف مواد گیاهی حاوی پروتئین، مواد موردنیاز خود را از آن دریافت کند. یکی از موادی که نیاز روزانه بدن محسوب می‌شود، پروتئین است. بهتر است برای تأمین پروتئین موردنیاز خود از گیاهان حاوی این ماده استفاده کنید. پروتئین‌های حیوانی می‌توانند ریسک ابتلا به التهاب را در شما افزایش دهند. طبق نظر پزشکان، افزایش التهاب احتمال بیرون‌زدگی دیسک را بیشتر می‌کند. پروتئین‌های گیاهی در موادی مثل دانه چیا، حبوبات و قارچ موجود است. این مواد غذایی علاوه بر تأمین پروتئین موردنیاز شما، مواد مغذی دیگری نیز دارند که به‌واسطه آن، بدن را تقویت می‌کنند. پس اولین انتخاب برای قرار دادن در لیست تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، پروتئین گیاهی است.

سبزیجات، محافظ قدرتمند بدن

همه ما در همه حال نکاتی از خواص سبزیجات به گوشمان خورده است. سبزیجات برای سالم نگه‌داشتن بدن و درمان اغلب بیماری‌ها می‌توانند به‌عنوان مکمل مورداستفاده قرار گیرند. علاوه بر حفظ سلامت بدن، برخی از سبزی‌ها می‌توانند به‌صورت اختصاصی به درمان دیسک کمر کمک کنند. روش درمان این سبزیجات با کاهش التهاب همراه است. سبزی‌هایی که این خاصیت را دارند در دسته کلم‌ها قرار می‌گیرند که شامل کلم پیچ، گل‌کلم و کلم بروکلی است. علاوه بر این موارد گفته‌شده، اسفناج نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک شایانی نماید. ترکیب این مواد گفته‌شده به همراه پروتئین گیاهی، می‌تواند وعده غذایی کامل به‌حساب آید؛ پس سبزیجات نیز در جدول تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، جایگاه ویژه‌ای دارند.

غذاهای دریایی

برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، همیشه باید به ریزمغذی‌های دریافتی از مواد خوراکی توجه کرد. یکی از مواد مغذی موردنیاز برای کمک به بهبود شرایط دیسک کمر و گردن، امگا ۳ است. غذاهای دریایی، منبع غنی از امگا ۳ هستند. ازآنجایی‌که برای کنترل شرایط کمر بهتر است در مصرف غذاهای سرخ‌شده با روغن زیاد دقت بالایی به خرج دهید و کمتر از آن‌ها بخورید، بهتر است در زمان غذاهای دریایی خوراکی را انتخاب کنید که بتوان آن را با روش‌های پخت دیگر مثل کبابی کردن نیز مصرف نمود. یکی از مواد غذایی که می‌توان آن را با روش‌های کبابی کردن یا سرخ کردن در روغن کم نیز به مصرف رساند، ماهی‌ها هستند.

نکته دیگری که در زمان انتخاب ماهی باید به آن توجه کنید، بافت چربی زیر پوست ماهی است. بهتر است از ماهی‌های آزاد یا قزل‌آلا استفاده نمایید که بافت چربی کمتری زیر پوست خود دارند و سرب موجود در پوست آن‌ها نیز کم است. به خاطر داشته باشید که امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی می‌تواند به‌سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک شایانی نماید؛ علاوه بر آن از به وجود آمدن التهاب نیز جلوگیری می‌کند.

مصرف لبنیات، شرط داشتن استخوان‌های سالم

اکثر ما زمانی که از لبنیات صحبت می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند، نقش این مواد خوراکی در حفظ سلامت استخوان‌ها است. کلسیم موجود در لبنیات می‌تواند شرایط را برای بهبود دیسک کمر و گردن فراهم آورد. ساده‌ترین راه برای دریافت کلسیم بدون مصرف مکمل، خوردن لبنیات است. به خاطر داشته باشید در حالت کلی بدن در روز به میزان خاصی کلسیم نیاز دارد، پس به بهانه دریافت کلسیم بیشتر در مصرف هیچ‌کدام از محصولات لبنی زیاده‌روی نکنید؛ چراکه طبع لبنیات سرد است و در صورت مصرف پیش از حد، می‌تواند درد استخوانی را به همراه داشته باشد.

اگر معده شما با لبنیات سازگار نیست و به لاکتوز موجود در آن حساسیت دارید، می‌توانید از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنید. علاوه بر آن برخی از منابع گیاهی نیز مقادیر بالای از کلسیم ‌دارند که می‌توان به نخود، انجیر، بادام، کلم بروکلی، دانه چیا، جو دوسر و انواع لوبیا اشاره کرد. پس داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن با مصرف کلسیم و لبنیات، امکان‌پذیر است.

 

ادویه‌های مفید برای ستون فقرات

ترکیب ادویه‌جات برای پخت غذاهای متنوع، بخشی از فرهنگ پخت‌وپز ایرانی است. این فرهنگ درصورتی‌که هوشمندانه رعایت شود، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش درد و التهاب در دیسک کمر و گردن داشته باشد. برخی از ادویه‌ها می‌توانند نقش ضدالتهابی داشته باشند که قدرتمندترین آن‌ها زردچوبه است؛ زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست. این ماده می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد بر دیسک کمر و گردن را کم کند و التهاب ناشی از این رادیکال‌ها را نیز از بین ببرد.

از دیگر ادویه‌هایی که با التهاب مبارزه می‌کنند، می‌توان به دارچین، رز ماری، ریحان و زنجبیل اشاره کرد. البته به خاطر داشته باشید برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، باید در مصرف ادویه‌ها اعتدال را رعایت کنید؛ چراکه در صورت بیش‌ازاندازه از این ادویه‌ها، احتمال بدتر شدن شرایط دیسک گردن و کمر، دور از انتظار نیست.

مصرف میوه‌ها، هم به‌قصد درمان و هم پیشگیری

همانند سبزی‌ها میوه‌ها هم می‌توانند شرایط را برای کاهش درد و التهاب در دیسک کمر و گردن فراهم می‌کنند. در زمان انتخاب میوه‌ها بهتر است میوه‌هایی با میزان آنتی‌اکسیدان بالا را انتخاب کنید. همان‌طور که گفته شد آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بالایی در کاهش التهاب ستون فقرات ایفا می‌کنند. در بین میوه‌ها، بلوبری بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد؛ بعدازآن می‌توان به توت‌ها، انار، آلوبخارا، کشمش، انگور قرمز و گیلاس اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که میوه‌ها سرشار از قند هستند و مصرف بیش‌ازاندازه قند می‌تواند شرایط دیسک گردن و کمر را بدتر کند. پس برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، میزان موردنیاز بدن برای مصرف میوه‌ها را در نظر بگیرید.

مواد غذایی با فیبر بالا

فیبرها مواد مغذی هستند که در میوه‌ها و سبزی‌ها و اکثر مواد خوراکی طبیعی یافت می‌شوند. مصرف مواد غذایی با فیبر بالا به فرد کمک می‌کند تا غذا مدت‌زمان بیشتری در معده باقی باند و به همین دلیل، مدت‌زمان بیشتری احساس سیری می‌کند. این فیبرها به حرکات دودی روده کمک کرده و درنهایت شرایط را فراهم می‌کنند که فرد، هضم غذای راحت‌تری داشته باشد. یکی از مواردی که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، داشتن دستگاه گوارشی سالم است.

کاهش وزن و داشتن وزن متعادل می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر کمک کند. علاوه بر آن مصرف فیبر در حالت کلی می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک نماید؛ پس مواد حاوی فیبر را در لیست تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن خود قرار دهید.

مواد غذایی مضر برای دیسک گردن و کمر

تا اینجا با لیستی از مواد خوراکی برای تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن آشنا شده‌اید، اما برای داشتن تغذیه مناسب باید بدانید که چه مواد غذایی برای دیسک گردن و کمر مضر است. در ادامه به این غذاهای مضر اشاره‌کرده‌ایم:

  • مواد غذایی فراوری‌شده با تاریخ انقضای بالا
  • فست فودها
  • مواد غذایی سرخ‌شده با روغن هیدروژنه
  • مواد غذایی با چربی اشباع‌شده بالا
  • مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از غلات سفید مثل نان، ماکارونی و برنج سفید
  • تنقلات و خوراکی‌هایی با قند بالا
  • مواد خوراکی حاوی کافئین بالا
  • الکل
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدنی‌هایی حاوی قند بالا مثل نوشابه

ریزمغذی‌های مفید برای ستون فقرات و استخوان‌ها

برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، همیشه باید به ریزمغذی‌های موجود در مواد خوراکی توجه کنید. در ادامه می‌خواهیم بخشی از مهم‌ترین ریزمغذی‌های موردنیاز برای داشتن ستون فقرات و استخوان‌هایی سالم را به شما معرفی کنیم:

  • کلسیم
  • فسفر
  • منیزیم
  • آهن
  • ویتامین D
  • ویتامین K
  • ویتامین C
  • ویتامین B12
  • گلوکزامین و کندرویتین (این ماده در گروه اسیدآمینه‌های مفید و غضروف ساز قرار دارد که باید به‌صورت مکمل و با تجویز پزشک مصرف شود)

 

جمع‌ بندی و نتیجه گیری

استخوان‌های بدن به‌خصوص ستون فقرات، یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن به‌حساب می‌آیند. متأسفانه به دلایل گوناگونی ممکن است بخشی از ستون فقرات در ناحیه کمر یا گردن دچار بیرون‌زدگی دیسک شود. در مقاله بالا به معرفی بهتری مواد خوراکی برای تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، اشاره‌کرده‌ایم. درصورتی‌که می‌خواهید به عنوان روش کمکی برای درمان، از این مواد غذایی گفته‌شده استفاده کنید، بهتر است از پزشک معالج خود و پزشک تغذیه، مشورت بگیرید.

3.9/5 - (40 امتیاز)