رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر

جراحی دیسک کمر ورابطه زناشویی

بیماران اغلب در مورد بی خطر بودن رابطه زناشویی بعد از عمل و جراحی دیسک کمر، سرخوردگی مهره کمری و تنگی کانال کمری سوال می‌پرسند و این مشکل شایعی است که بیماران و همسرانشان درگیر آن هستند.

رابطه جنسی اغلب بیماران تحت تاثیر بیماریهای کمر قرار میگیرد. کمر درد ممکن است با ایجاد تمایل جنسی و لذت جنسی تداخل داشته باشد. بیماران به دلیل خواب رفتگی و گزگز لگن و نواحی تناسلی و آسیب عصبهای کمر به دلیل مشکلاتی مانند دیسک کمر، تحریک و لذت کمتری را تجربه میکنند و برای ایحاد و حفظ نعوذ و لذت جنسی به مشکل برمیخورند. و حتی بدتر از آن اینکه ارتباط جنسی ممکن است باعث بدتر شدن مشکل کمری و تشدید درد شود و به نوعی این ارتباط لذت بخش ناخوش آیند شود. درد کمر همچنین ممکن است منجر به افسردگی شود و یا برعکس با افسردگی تشدید گردد که در هر دو صورت این اختلال خلقی نیز بر روی زندگی جنسی افراد تاثیر میگذارد و بنابراین جای تعجب نیست که افراد نگران آن باشند.

خوشبختانه باید گفت که رابطه جنسی بعد از جراحی کمر در کل بی خطر است. در مورد جراحی‌های روتین کمر، معمولا به شش تا هشت هفته زمان برای شروع رابطه جنسی توصیه میگردد زیرا این جراحی ها با برش پوستی و عضلانی و تراشیدن استخوانها هر چند در مقداری اندک همراه هستند و به این دلیل داشتن درد بعد از عمل قابل انتظار است. اما این زمان در مورد جراحی‌های آندوسکوپی کمر و لیزر و امثال آن متفاوت است زیرا با برش و آسیب عضلانی استخوانی بسیار کمتری همراه بوده و اکثر افراد طی دو یا سه هفته شاهد بهبود و ترمیم زخم خود خواهند بود.

پیشرفتها در تکنولوژی جراحی مثل آندوسکوپی و لیزر باعث شده که بیماران بتوانند حتی دو هفته بعد از عمل با توجه به ترمیم زخم کوچک ایحاد شده و بهبود درد قبل از جراحی و بازگشت تمایل جنسی رابطه جنسی داشته باشند. طبیعی است که طول مدت نقاهت بعد از عملهای باز و عملهایی که پلاتین گذاری در ستون فقرات مورد آنها انجام میشود بیشتر خواهد بود. مانند سایر فعالیتهای روزمره، آغاز فعالیت جنسی هم باید با احتیاط و آرام و تا حد امکان منفعلانه باشد. بیمار باید از بلند کردن وزن زیاد، خم شدن و چرخش روی کمر پرهیز کرده و به محض ایجاد درد، رابطه جنسی را متوقف کند.

بیماران میتوانند از بالش زیر کمر، و زیر زانو برای حمایت از لگن و پاها و وضعیت و پوزیشن مطلوب بدون درد در رابطه استفاده نمایند و حتی میتوانند داروهای ضد درد قبل از رابطه هم مصرف کنند. به شریک جنسی هم میتوان توصیه کرد که از قرار دادن تمام وزن روی همسر پرهیز کند. پوزیشن “مرد رو”، خوابیده به پهلو و ایستاده با خم شدن روی صندلی بهترین وضعیتها برای شروع رابطه جنسی بعد از جراحی هستند.

از آنجا که هر بیماری با بیمار دیگر متفاوت است و تکنیکهای جراحی نیز بسیار مختلف و متنوع هستند، لازم است به هر حال در ویزیت اول بعد از عمل در مورد شروع رابطه جنسی با جراح مغز و اعصاب خود مشورت کنید. گرچه ممکن است مطرح کردن آن را زشت و ناپسند تصور کنید اما رابطه جنسی امری طبیعی و بخشی از زندگی سالم است و شما نباید نگران صحبت در مورد آن با پزشک خود باشید.

دکتر علیرضا طبیب خوئی
جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات