روزه‌داری و بیماریهای جراحی مغز و اعصاب + ویدیو

روزه در بیماری‌های مغز و اعصاب

با فراررسیدن ماه مبارک رمضان سوالات مکرر از سوی بیماران مطرح میشود مبنی بر اینکه فرد در چه صورت مجاز به روزه‌داری بوده و در چه صورت روزه‌داری برای او ممکن است مضر باشد. با توجه به طیف وسیع بیماریهای جراحی مغز و اعصاب و شرایط بالینی متفاوت بیماران، بهتر است هر بیمار در این مورد با جراح خود مشورت نماید اما بطور کلی میتوان برای راهنمایی کسانی که شاید دسترسی به پزشک خود ندارند مواردی را ذکر کرد.


جراحی ستون فقرات یا مغز و اعصاب  به عنوان یک استرس بزرگ برای بیمار شمرده میشود و پس از آن لازم است انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مایعات بطور کامل برای ترمیم بافتی تامین شوند. اوج این زمان ترمیم در دو هفته اول است اما در هفته‌های بعد هم با سرعت کمتر ادامه می‌یابد. به این دلیل در مورد ساده‌ترین جراحی‌های مغز و اعصاب، یعنی عمل جراحی دیسک کمر و جراحی دیسک گردن، لازم است بیماران دو هفته تا یک ماه بعد عمل روزه نگیرند. جراحی‌های سنگین‌تر ستون فقرات که با قراردادن پلاتین در کمر یا گردن همراهند حتی به زمانی تا یک ماه و نیم یا بیشتر برای ترمیم مناسب بافتهای محل جراحی نیاز دارند.
در مورد عملهای جراحی مغز و یا جراحی تومور مغزی ، به جز همان زمان حدود یک ماه و نیمی بعد از عمل برای بازسازی بافتهای جراحی شده، پیچیدگیهای بیشتری نیز وجود دارد. بیمارانی که سابقه تشنج دارند باید مدت طولانی بدون حمله تشنجی گذرانده باشند تا مجاز به روزه‌داری شوند و بعلاوه زمان مصرف داروهای ضد تشنج نباید با مدت ساعات روزه‌داری تداخل داشته باشد و دوز این داروها نباید کم یا جابجا شود. بیمارانی که به دلیل تومورهای بدخیم مغزی تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار دارند بهتر است طی این مدت روزه نگیرند زیرا تامین انرژی، پروتئین و ویتامینهای ضروری به میزان کافی بسیار حیاتی است. درنهایت اینکه تومورهای هیپوفیز به دلیل محل آنها ممکن است سبب اختلال در تعادل مایعات و الکترولیتهای بدن شوند و طبیعی و پایدار شدن این اختلالات ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه به طول بیانجامد و از سوی دیگر، ممکن است حتی احساس تشنگی هم در این بیماران دچار اشکال شود. به این ترتیب در مورد جراحی آدنوم‌های هیپوفیز، تا زمان طبیعی و کنترل شدن تعادل مایعات و الکترولیتها، این بیماران نباید روزه بگیرند.

 

با آرزوی قبولی طاعات

3.1/5 - (9 امتیاز)