سردرد رعدآسا چیست ؟

سردرد رعد آسا

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خصوصا در فصل بهار در حالی که در منزل در حال استراحت هستید ناگهان با صدای رعدی در آسمان از جا پریده باشید. این تقریبا مشابه اتفاقی است که در مورد نوعی خاص از سردرد رخ میدهد؛ درد شدید ناگهانی که بیمار را غافلگیر و به حال بدی میبرد و به آن “سردرد رعدآسا” میگویند.

معمولا بیمار سابقه چنین سردردی ندارد و بطور ناگهانی دردی را در سر خود احساس میکند که طی چند ثانیه تا حداکثر یک دقیقه به اوج میرسد. میتواند در هر نقطه از سر احساس شود ولی بیشتر در ناحیه پیشانی و پشت سر حس شده و درد گاهی به پشت گردن هم انتشار می‌یابد. ممکن است با تهوع، استفراغ، درد چشم و حساسیت به نور هم همراه باشد. معمولا به داروهای مسکن ساده پاسخ نمیدهد و اگر علت مهمی در زمینه این سردرد وجود داشته باشد (که در ادامه به آن اشاره خواهد شد) حتی این احتمال وجود دارد که بیمار دچار تشنج و کاهش سطح هوشیاری گردد.
علل زیادی میتوانند باعث این سردرد شوند که تقریبا دو سوم آنها نگران کننده نیستند و ممکن است به دنبال استرس یا فشار عصبی زیاد رخ دهند و حتی شاید بیمار تجربه رخ دادن این سردرد را در گذشته هم داشته باشد. اما یک سوم موارد شامل علل بسیار مهمی میشود؛ عللی که اکثرا در ارتباط با نوعی خونریزی مغزی هستند. شایعترین علل مهم سردرد رعدآسا پاره شدن آنوریسم مغزی، خونریزی از کلافه‌های شریانی وریدی، سکته مغزی، فشار خون بسیار بالا، خونریزی داخل یک تومور مغزی تشخیص داده نشده، هیدروسفالی حاد و عفونت مغزی (مننژیت) هستند.
طبیعی است که در زمان بروز سردرد نمیتوان افتراقی بین مهم و غیرمهم بودن آن داد ولی صبر تا بروز علائم جدی‌تری مانند تشنج یا کاهش سطح هوشیاری اشتباه بوده و تاخیر در درمان ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. به این ترتیب گرچه بیشتر موارد سردردهای رعدآسا به دلایل مهمی مانند خونریزی‌های مغزی اتفاق نمی‌افتند ولی همواره باید به خاطر داشت که به محض بروز این نوع سردرد لازم است از اطرافیان برای مراجعه به مرکز درمانی کمک خواست. در مراجعه به مراکز درمانی، پس از معاینه و بررسی اولیه توسط بهترین جراح مغز و اعصاب معمولا انجام یک سی تی اسکن اقدامی ضروری برای رد علل مهم سردرد است و در موارد خاصی ممکن است ام آر آی یا اقدامات دیگر برای تشخیص علت لازم باشد.

مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب طبیب

2.8/5 - (5 امتیاز)