همه چیز درباره گردن درد

گردن درد

گردن، یا ستون فقرات گردنی، شبکه­ منظمی از اعصاب، استخوان ها، مفاصل و ماهیچه میباشد. گردن وظیفه­ی مهم حمایت و ثابت نگه داشتن سر را بر عهده دارد ولی گاهی ممکن است دچار درد شود.

گردن درد بعث ایجاد مشکلات متنوعی میشود. احساس درد در مسیر عصب گردن می­تواند منجر به بروز درد در شانه، سر، بازو و یا دست شود. به علاوه، درد نخاع نیز می­تواند باعث درد در ناحیه­ی پا و سایر قسمت­های پایین گردن شود.

معمولا گردن درد ظرف چند روز یا هفته از بین می­رود ولی دردی که تا چند ماه ادامه داشته باشد، حاکی از بروز یک مشکل اساسی است که باید برطرف شود. در برخی موارد، لازم است برای رسیدن به بهترین نتیجه اقدامات فوری انجام شود و فورا با جراح ستون فقرات مشورت شود.

محدوده­ علائم گردن درد

ممکن است درد گردن خفیف باشد و به سادگی نادیده گرفته شود یا درد آن­قدر شدید باشد که در فعالیت­های روزمره مانند توانایی لباس پوشیدن، تمرکز یا خواب اختلال ایجاد کند. گاهی درد گردن منجر به خشکی و کاهش محدوده­ حرکت در گردن می­شود.

معمولا مدت زمان گردن درد به صورت زیر دسته­بندی می­شود:

• حاد: دردی که کم­تر از ۴ هفته طول بکشد.
  • نیمه­ حاد: دردی که ۴ تا ۱۲ هفته طول بکشد.
  • مزمن: دردی که ۳ ماه یا بیشتر طول بکشد.

ممکن است گردن درد شدید و در یک ناحیه باشد یا شدت درد کم­تر باشد ولی در محدوده­ی وسیع­تری پخش شود. گاهی درد به سر می­رسد و باعث ایجاد سردرد میشود. در سایر موارد این درد با گرفتگی عضلات گردن، بالای کمر یا اطراف استخوان کتف همراه است. به ندرت، دردی مانند برق­ گرفتگی یا حس مورمور شدن به شانه، بازو یا دست می­رسد.

گردن درد ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن

ستون فقرات گردن از قاعده جمجمه آغاز و شامل مجموع هفت مهره به نام­های C1 تا C7 می­شود. این مهره ها در سطح C7-T1 به محدوده­ی صدری (قفسه­ سینه) متصل می­شود.

رباط­ها، عضلات و تاندون­ها به تثبیت و تحرک ستون فقرات گردن کمک می­کنند. شایع­ترین علت گردن درد زمانی اتفاق می­افتد که یکی از این بافت­های نرم در اثر کار یا کشش زیاد در می­رود یا رگ به رگ می­شود. معمولا این نوع از آسیب ظرف یک تا دو هفته درمان می­شود.

می­توان اکثر سطوح ستون فقرات گردن را، به جز سطح فوقانی آن که در وهله­ اول چرخش جمجمه را ممکن می­سازد، به صورت زیر توصیف کرد:

• یک جفت مفصل دو مهره را به هم وصل و حرکات رو به جلو، عقب و پیچش را ممکن می­کنند.
  • بین مهره دیسکی قرار دارد که فاصله­گذاری، ضربه­گیری و هماهنگی را ممکن می­کند.
  • ریشه­های عصبی از ستون فقرات گردن بسط می­یابند و از خلال سوراخ بین مهره­ای (شکاف بین استخوان­ها) که در سمت راست و چپ ستون فقرات واقع شده خارج می­شوند.

ممکن است بروز مشکلات مختلف در ستون فقرات گردن عملکرد ریشه­های عصبی یا نخاع را مختل کند و منجر به درد طولانی­تر گردن و یا نارسایی عصبی شود. به طور مثال می­توان فشار دیسک گردن تحلیل­ رفته به عصب اشاره کرد.

دوره­ گردن درد

گردن درد بین بزرگسالان شایع است اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. در یک دوره سه ماهه، حدود ۱۵% از بزرگسالان ایالت متحده دچار درد گردن شدند که دست کم یک روز کامل طول می­کشد.

ممکن است گردن درد ناگهان و در اثر آسیب­ دیدگی رخ دهد یا به مرور زمان و به خاطر کار زیاد و سال­ها حالت بد قرار گرفتن گردن .

درمان گردن درد

معمولا می­توان درد را با مراقبت­های ساده مانند استراحت، یخ گذاشتن روی ناحیه یا بهبود حالت قرار گرفتن گردن تسکین داد. گاهی به درمان­های پزشکی مانند دارو، فیزیوتراپی یا تزریق نیاز است. اگر روشی به جز جراحی پاسخگو نباشد، جراحی دیسک گردن درنظر گرفته می­شود. قبل از تصمیم به جراحی، لازم است جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات به تمام سوالات بیمار پاسخ دهد. عوارض جراحی دیسک گردن ، مزایا و سایر شیوه­ های ممکن باید به دقت توضیح داده شود.

اگر درد هم­چنان ادامه دارد یا فعالیت­های روزمره مانند خواب شبانه را مختل می­کند، باید به پزشک مختصص مغز و اعصاب  مراجعه کنید.

چه زمانی باید درد گردن را جدی بگیریم؟

برخی علائم مربوط به درد گردن نشان­دهنده­  این است که سلامت ریشه­ عصب یا ستون فقرات در معرض خطر قرار دارد یا شاید بیماری یا عفونت بنیادین رخ داده است. این علائم «قرمز» شامل تب و لرز، درد یا مورمور در ناحیه­ی بازو یا پاها، اختلال در تعادل و هماهنگی یا سایر اختلالات می­شود. به­منظور تشخیص دقیق و برنامه­ موثر درمان باید با پزشک مشورت کنید.

پیرو بروز درد شدید در ناحیه­ی گردن پس از حوادثی مانند سقوط یا تصادف، فرد باید تحت مراقبت­های اورژانس قرار بگیرد.

جراح مغز و اعصاب

دکتر علیرضا طبیب خوئی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

– متخصص جراحی مغز و اعصاب