همه چیز درباره گودی کمر

گودی کمر

افزایش گودی کمر مساله‌ای است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده و نگران میکند و دانستن علل آن و درمان‌های مناسب میتواند بسیار کمک کننده باشد. شکل طبیعی ستون فقرات کمری قوسی به سمت جلو دارد که میزان آن در افراد متخلف متفاوت است و عدد دقیق آن با عکس رادیولوژی ایستاده مشخص میگردد. افزایش غیرطبیعی گودی کمر سبب ایجاد درد در کمر، سفتی در عضلات پشت ران و ساق و همینطور محدودیت در راه رفتن و ایستادن میگردد.

تشخیص علت گودی کمر در قدم اول با معاینه صورت میگیرد؛ اینکه قوس کمر ثابت شده یا با انعطاف پذیر است، علائم حسی حرکتی در پاها وجود دارد یا نه، یافته‌های عصبی عضلانی در سایر نقاط بدن و قوس‌های گردن و پشت چگونه‌اند در معاینه مشخص میگردد. پس از آن لازم است بیمار عکس رادیولوژی ساده ایستاده و در حالت خم به جلو و عقب و یا ام آر آی انجام دهد. گامهای بعدی تشخیص که در موراد خاصی بکار میروند سی تی اسکن، اسکن پوکی استخوان، اسکن هسته‌ای استخوان و نوار عصب و عضله هستند.
یکی شایعترین علل، چاقی شکمی و ضعف عضلات جدار شکم است که با کشیدن کمر به سمت جلو سبب تشدید گودی کمر میشود و درمان آن طبیعتا کاهش وزن و ورزشهای تقویت کننده عضلات شکم و کمر است. گاهی قوز پشتی سبب ایجاد گودی کمر برای حفظ تعادل ستون فقرات میشود و مشکل در خود کمر نیست و بررسی علت و درمان هم باید متمرکز روی قوز پشتی باشد. سُرخوردگی مهره به سمت جلو هم علت دیگری است که در موارد شدید لازم است جراحی شده و جااندازی مهره انجام شود. در دوران بارداری بطور طبیعی قوس کمری افزایش می‌یابد و گاهی دردناک میشود اما معمولا با خاتمه این دوران به وضع قبل باز میگردد. علل ناشایع افزایش گودی کمر، پوکی استخوان و عفونت دیسک است.
همان طور که ذکر شد درمان افزایش غیرطبیعی گودی کمر بسته به علت آن دارد ولی بطور کلی با نظر پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، استفاده از بریس‌ها، انجام ورزشهای تقویتی عضلات کمر، کاهش وزن و مصرف مکمل ویتامین “دی” در اکثر موارد کمک کننده خواهد بود.

4.7/5 - (4 امتیاز)