چسبندگی مادرزادی و کشیدگی نخاع

بر خلاف تصور غالب افراد، نخاع انسان تا قسمت پایینی کمر ادامه ندارد و در بالای کمر تمام شده و عصبهای نخاعی از قسمت انتهایی آن خارج و تا پایین کمر و ناحیه خاجی ادامه پیدا میکنند و از ستون فقرات خارج میشوند. به این ترتیب نخاع وریشه‌های عصبی بطور آزاد در فضای داخل کانال نخاعی ستون فقرات در حرکت هستند.

گاهی بصورت مادرزادی باندی غیر طبیعی از قسمت انتهایی نخاع به پایین تا استخوان خاجی کشیده میشود و مانند یک افسار، نخاع را نگه داشته و اجازه حرکت و جابجایی به آن نمیدهد. طبیعتا با رشد قدی شیرخوار و کودک و فعالیتهای روزمره، نخاع تحت کشش قرار میگیرد. در واقع ستون فقرات رشد کرده و قد کودک اضافه میشود اما نخاع امکان جابجایی به سمت بالا با ستون فقرات را پیدا نمیکند. نتیجه این اتفاق، کشیده شدن نخاع و آسیب آن است.
علائم ایجاد شده به صورت درد در کمر با انتشار به پاها، اختلال در راه رفتن ثانویه به کاهش قدرت عضلات پاها و اختلال در کنترل ادرار خواهد بود. این علائم به تدریج پیشرفت کرده و بدتر و بدتر میشوند و اگر برای درمان دیر اقدام شود برگشت پذیر نخواهند بود.
غیر از علائمی که به آن اشاره شد، در سنین پایین و در شیرخوارگی و قبل از شروع رشد قدی، برخی نشانه ها میتوانند ما را به وجود این بیماری یا موارد مشابه آن مشکوک کنند. مثلا وجود توده موی غیر طبیعی و متراکم یا سوراخ کوچک پوستی یا تغییر رنگ غیر عادی پوست در ناحیه پایینی کمر. این نشانه ها ممکن است علامتی از وجود مشکلی در نخاع در قسمت کمری باشند و لازم است با انجام ام آر آی، وجود مشکلات مادرزادی نخاع در چنین شیرخواری بررسی شود.
این بیماری در هر سنی که تشخیص داده شود باید درمان گردد و درمان آن چیزی جز انجام جراحی ستون فقرات و آزاد کردن نخاع با بریدن باندی که نخاع تحت کشش قرار داده نیست. جراحی در مراحل اولیه با نتایج بسیار خوبی همراه است و از بروز عوارض جدی در آینده جلوگیری مینماید.

4.3/5 - (3 امتیاز)