گامهای پیش از جراحی تومورهای بدخیم مغزی

گلیوبلاستوم

حتی شنیدن نام “تومور بدخیم مغزی” با اضطراب همراه است چه رسد به اینکه کاندید جراحی تومور مغزی باشید. قطعا کسی نمیتواند بطور مطلق در مورد بدخیم بودن یک تومور مغزی اظهار نظر کند و آنچه پیش از همل بر اساس تصاویر ام آر آی بیان میشود حدس و گمان جراح تومور مغزی با در نظر گرفتن تجربیات قبلی است که ممکن است اشتباه باشد.

از سوی دیگر بوجود آمدن یک تومور بدخیم در مغز به معنی پایان زندگی نیست؛ هر روز روشها و تکنیکهای جدیدتری برای جراحی این تومورها ارائه میشود و هر روز روشهای درمانی تکمیلی مثل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی توسعه پیدا میکنند تا با کمترین درد و آسیب به بیمار به کنترل بیماری کمک کنند. پس به این دو دلیل در ذهن داشته باشید که از دست دادن روحیه و نگرانی پیش از جراحی در حالی که هنوز چیزی قطعی نشده اشتباه محض است.
جراحی تومور شما بزرگترین گام در جهت کنترل بیماریتان است؛ مطلبی که قبلا به این وضوح اثبات نشده بود و معنی آن این است که جراحی موفق یک تومور بدخیم، شامل برداشتن کامل یا نزدیک به کامل ضایعه، در واقع امید به بازگشت به زندگی عادی و کاهش خطر عود را چندین برابر میکند؛ پس باید برای این گام بلند آمادگی کامل داشته باشید.

گلیوبلاستوم
شایعترین تومور بدخیم مغزی گلیوبلاستوم است که از بافت خود مغز از داخل منشا گرفته و رشد میکند.

در روزهای قبل از عمل مراقب باشید تا اگر هر علامت جدیدی در شما ایجاد شد یا علائم قبلی تشدید گردید نسبت به آن حساس شده و به جراح مغز و اعصاب خود اطلاع دهید. علائمی مانند تشدید سردرد، تهوع، استفراغ، تشنج، ضعف در اندامها یا خواب آلودگی. دلیل آن این است که مغز تا جایی که میتواند اثر فشاری تومور را تحمل میکند و ممکن است علائم قابل توجهی هم ایجاد ننماید اما با گذر از یک مرز باریک این قدرت جبرانی کافی نبوده و روند تشدید علائم بسبار سریع و گاهی خطرناک میشود.

علائم تومور مغزی
مهمترین علائم هشدار در بیمار مبتلا به تومور مغزی

در زمان ویزیت قبل از عمل در مورد برش جراحی و منطقه‌ای از سر که لا م است موهای آن کوتاه شود بپرسید. ممکن است لازم باشد برای زمان عمل پروتزهای جمجمه، مونیتورینگ عصبی یا موارد مشابه دیگر آماده باشد که بهتر است هماهنگی‌ قبلی صورت گیرد.
زمان بستری در آی سی یو، نیاز به وجود همراه در کنار شما در زمان بستری در بخش و هزینه‌های احتمالی بیشتر در صورت بستری طولانی‌تر را خصوصا در مورد بیمارستانهای خصوصی بررسی دقیق نمایید.

انواع برشهای پوستی در جراحی تومورهای مغزی
محل انواع برشهای پوستی در جراحی تومورهای مغزی

داروهای ضدانعقاد مانند آسپیرین، وارفارین، پلاویکس و مشابه آنها را با دستور پزشک خود در زمان مناسب قطع کنید. در روزهای پیش از جراحی مواظب باشید سرما نخورید. به میزان کافی از ویتامینهای ث و د و پروتئین استفاده کنید. آرامش داشته باشید تا آرامش را به خانواده و حتی پزشک خود منتقل نمایید. با توکل به خدا انشالله تومور بطور کامل از سر شما خارج خواهد شد و حتی اگر با یک تومور بدخیم مواجه باشید بدانید که جراحی موفق و سپس پرتودرمانی میتواند شانس بهبودی شما را بسیار بالا برو.

با آرزوی سلامتی و شفای همه بیماران …

دکتر علیرضا طبیب خوئی
جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

2.7/5 - (7 امتیاز)