عوارض جراحی آدنوم هیپوفیز

هیچ جراحی بدون خطر نیست. از جمله عوارض عمومی جراحی میتوان خونریزی عفونت واکنش به داروها را نام برد اما عوارض جراحی آدنوم هیپوفیز موارد زیر است

کاهش بینایی

عصب های بینایی ممکن است در زمان جراحی آسیب ببینند اگر مشکل بینایی قبل از جراحی وجود داشته باشد ممکن است که عمل جراحی به بهبود کامل بینایی منجر نشود زیرا این احتمال وجود دارد که عصب بینایی در اثر تومور به صورت دائم آسیب دیده باشد. در عین حال حتی احتمال بدتر شدن وضعیت بینایی هم در زمان عمل وجود دارد.

آسیب هیپوفیز سالم

این عارضه ممکن است در ۵ تا ۱۰ درصد موارد جراحی آدنوم های بزرگ هیپوفیز اتفاق بیفتد و جایگزینی با هورمون ها پس از جراحی لازم باشند از جمله هورمون های تیروئیدی، هورمون های جنسی، هورمون رشد و هورمون کورتونی.

دیابت بی مزه

معمولاً در اثر آسیب به قسمت پشتی غده هیپوفیز ایجاد می گردد. این عارضه سبب حجم بالای ادرار و تشنگی زیاد می شود زیرا کلیه ها توانایی غلیظ کردن ادرار را از دست می دهند. این عارضه ممکن است موقتی برای یک تا سه روز و در موارد ناشایع به صورت دائمی باشد. دیابت بی مزه به کمک یک اسپری داخل بینی یا قرص آن به نام دسموپرسین درمان می شود.

نشت مایع مغزی نخاعی

این عارضه خطرناک در اثر ایجاد سوراخ در پرده‌های اطراف مغز و خروج مایع مغزی نخاعی به داخل بینی ایحاد میگردد. شیوع نشت مایع مغزی نخاعی از بینی حدود یک درصد و به شکل ترشح مایع شفاف از بینی یا از پشت بینی داخل حلق است و در بسیاری از موارد نیاز به درمان جراحی مجدد دارد.

مننژیت

به عفونت پرده های اطراف مغز می گویند که معمولاً به دنبال نشت مایع مغزی نخاعی اتفاق می افتد. این عفونت میتواند خطرناک باشد و نیازمند درمان آنتی بیوتیکی است.

احتقان بینی

ترشحات بینی و لخته های خون ممکن است پس از عمل حفره بینی را پر کرده و مانع عبور هوا و تنفس راحت گردد که معمولا با شستشو با سرم، استفاده از قطره‌های کاهنده التهاب و پرهیز از دستکاری بینی بهبود می‌یابد.

دفرمه و کج شدن بینی

عارضه نادری است که در اثر برداشتن استخوان های داخل بینی در زمان جراحی ممکن است اتفاق بیفتد.

خونریزی از بینی

تداوم خونریزی از بینی بعد از جراحی در کمتر از یک درصد بیماران در روزهای بعد از عمل دیده می شود که حتی ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد.

سکته مغزی

شریان کاروتید یا همان شاهرگ اصلی مغز درست در کنار غده هیپوفیز قرار دارد و ممکن است در زمان جراحی آسیب دیده و به دنبال اختلال خونرسانی مغز سبب سکته مغزی گردد که خطرناک ترین عارضه جراحی آدنوم هیپوفیز است.

عمل جراحی آدنوم هیپوفیز از جراحی های حساس میباشد که باید تحت نظر جراح قاعده جمجمه و بهترین جراح مغز و اعصاب انجام شود تا از عوارض جراحی آدنوم هیپوفیز جلوگیری شود.

3.5/5 - (13 امتیاز)