تومور مغزی گلیوم و گلیوبلاستوما چیست ؟

گلیوبلاستوم

گلیوبلاستوم شایعترین و متاسفانه بدخیم‌ترین تومور مغزی است با نام کامل “گلیوبلاستوم مولتی‌فرم” یا GBM که بیشتر در آقایان مشاهده میشود.

این تومور داخل بافت مغز تشکیل می‌شود و به تدریج بزرگتر شده و به بافتهای اطراف نفوذ میکند. این تومور در واقع درجه چهارم و بالاترین درجه بدخیمی از تومورهایی است که با نام کلی “گلیوم” خوانده میشوند و خود چندین نوع دارند اما در حالت کلی باید گفت درجات پایین تر این تومورها به بدخیمی گلیوبلاستوم نیستند اما میتوانند به شکل کاملا بدخیم یعنی گلیوبلاستوم تبدیل شوند.
علائم بیماران کاملا بستگی به محل تومور دارد و میتواند شامل سردرد، ضعف اندامها، تشنج و … باشد که در قسمت علائم تومورهای مغزی به تفصیل توضیح داده شد.
در تمام این تومورها از درجه پایین تا بالاترین درجه یعنی گلیوبلاستوم، درمان جراحی نقش کلیدی و تعیین کننده دارد و با خارج کردن همه یا قسمت زیادی از تومور، عاقبت بیماران بهبود قابل توجهی خواهد داشت. اما مساله این است که در این تومورها و بخصوص در گلیوبلاستوم، مرز مشخصی بین تومور و بافت مغز وجود ندارد و سلولهای تومور داخل بافت طبیعی مغزی تا فواصل زیاد نفوذ میکنند و به این دلیل درمانهای تکمیلی در اکثر موارد برای کنترل رشد و انتشار این سلولها لازمند. این درمانهای تکمیلی همانطور که قبلا هم اشاره شد شامل پرتودرمانی و شیمی درمانی است. در هیچ کدام از این تومورها جایی برای گامانایف یا سایبرنایف تعریف نشده است.

با کمک جراحی توسط جراح مغز و اعصاب و درمانهای تکمیلی بعد از آن، گلیوم‌های درجه پایین کنترل میشوند و ممکن است مدتها رشد نکنند یا حتی برای همیشه از بین بروند بخصوص اگر تمام ضایعه در زمان جراحی برداشته شده باشد. اما در مورد گلیوبلاستوم یا همان گلیوم درجه چهار، داستان متفاوت است و معمولا با تمام این درمانها، عود تومور یک قانون به حساب می‌آید و تنها در موارد بسیار بسیار نادر شاهد عود تومور نیستیم و بیمار بهبودی کامل خود را بدست می‌آورد. در صورت عود، گزینه‌های محدودتری مثل جراحی مجدد با ریسک بالاتر و ادامه شیمی درمانی وجود دارد که متاسفانه قدرت درمانهای اولیه را ندارند.
بطور خلاصه باید گفت که شایعترین تومور بدخیم مغزی گلیوبلاستوم است که درمان آن شامل جراحی باز برای برداشتن توده، پرتودرمانی و شیمی درمانی است اما احتمال عود با تمام این درمانها بسیار بالاست.

 

3/5 - (10 امتیاز)