بهترین جراح تنگی کانال نخاعی کمر تهران

بهترین جراح تنگی کانال نخاعی کمر تهران

یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد در ناحیه ستون فقرات با آن دست و پنجه نرم کنند، تنگی کانال نخاعی کمر  است. این عارضه ممکن است مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند و عوارض جدی در پی داشته باشد. در این راستا پیشگیری و مقابله به موقع با این عارضه بسیار مهم است. در برخی شرایط ممکن است فرد برای بازیابی سلامت خود نیاز به جراحی تنگی کانال نخاعی کمر داشته باشد؛ به همین دلیل شناخت بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران ضروری به نظر‌ می‌رسد تا بتوانید با آرامش خاطر، جراحی خود را به او بسپارید.

دکتر علیرضا طبیب خوئی جراح مغز و اعصاب

دکتر علیرضا طبیب خوئی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

رتبه اول بورد جراحی مغز و اعصاب ایران

فلوشیپ و مدرس جراحی  قاعده جمجمه

با سابقه بیش از هزاران جراحی پیچیده ستون فقرات

رییس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان رسول اکرم

رییس مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب طبیب

تلفن جهت تعیین وقت

۰۲۱-۲۲۳۸۸۳۰۱

۰۲۱-۲۲۳۸۸۳۰۲

تنگی کانال نخاعی چیست؟

پیش از آن که به معرفی بهترین دکتر جراح تنگی کانال نخاعی بپردازیم، بهتر است در مورد این عارضه اطلاعات بیشتری کسب کنیم. ستون استخوانی شکلی که به عنوان ستون فقرات در بدن انسان شناخته‌‌ می‌شود، ثبات و پشتیبانی را برای بالاتنه فراهم‌‌ می‌کند و به شما امکان‌‌ می‌دهد به خوبی بچرخید، خم شوید یا حرکت کنید. در افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی، ستون فقرات در یک یا چند قسمت از سه قسمت باریک‌‌ می‌شود. این نواحی عبارتند از:

  • فضایی که در مرکز ستون فقرات قرار دارد.
  • مناطقی که اعصاب از ستون فقرات به سایر نقاط بدن منشعب‌‌ می‌شوند.
  • فضای بین استخوان‌های اسپین.

این کار به اعصاب و نخاع فشار وارد‌‌ می‌کند و باعث درد در پشت و پایین بدن‌‌ می‌شود. این عارضه همچنین ممکن است بر وضعیت ادرار فرد یا دیگر ارگان‌های بدن اثر بگذارد. تنگی نخاع بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال به چشم‌ می‌خورد. نکته بسیار مهم تشخیص و درمان سریع آن است. بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران‌ می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

دلایل ابتلا به تنگی کانال نخاع

این وضعیت معمولاً به دلیل ساییدگی و پارگی ستون فقرات مربوط به آرتروز ایجاد‌‌ می‌شود. بنابراین افزایش سن‌ می‌تواند احتمال بروز آن را بیشتر کند. با این حال افراد مبتلا به انواع دیگر آرتریت و شرایط مختلف که بر ستون فقرات تأثیر‌‌ می‌گذارد ممکن است دچار تنگی نخاع شوند. افراد جوان‌تر با آسیب ستون فقرات یا کانال نخاع باریک یا افراد مبتلا به اسکولیوز (انحنای غیرطبیعی ستون فقرات) نیز در معرض خطر هستند. به گفته بهترین جراح تنگی کانال نخاعی در آسیب به کمر یا گردن و یا تومور‌های ستون فقرات از دیگر عوامل ابتلا به این عارضه هستند.

علائم تنگی کانال نخاعی

علائم این عارضه ممکن است به تدریج ظاهر شوند یا اصلا ظاهر نشوند. برخی از علائم بیماری عبارتند از:

  • درد در گردن یا کمر
  • بی حسی، ضعف، گرفتگی یا درد در بازو‌ها یا پا‌ها
  • درد پایین پا
  • مشکلات پا
  • عملکرد غیر طبیعی روده یا مثانه
  • از دست دادن عملکرد جنسی

تشخیص توسط بهترین جراح تنگی کانال نخاعی

اولین و مهمترین مرحله در مواجه با این عارضه، تشخیص درست آن است. جراح مغز و اعصاب در ابتدا علائم فیزیکی و ظاهری شما را بررسی‌ می‌کند. پس از آن باید علائم را با بیماری‌های مشابه مانند آرتریت لگن یا زانو مقایسه کرد. اختلالات سیستم عصبی و یا اختلالات قلب و عروق خونی از دیگر شرایطی هستند که‌ می‌تواند این وضعیت را تشدید کند. برای اطمینان از تشخیص بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران، آزمایشاتی را برای شما تجویز‌ می‌کند که عبارتند از:

  • عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات برای بررسی آرتروز، خار استخوان و باریک شدن کانال نخاعی
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) که تصاویر دقیق تری از پشت و کانال نخاعی‌‌ می‌گیرد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی  (MRI) از ستون فقرات برای گرفتن عکس از نخاع و اعصاب
  • EMG (الکترویوگرام) برای بررسی اعصابی که به پا‌های شما‌‌ می‌روند.

 

درمان های تنگی کانال نخاعی کمر

به طور کلی راه حل قطعی برای خلاص شدن از شر این عارضه وجود ندارد. با این حال انجام برخی از روش‌هایی که توسط پزشک به شما پیشنهاد‌ می‌شود، ‌ می‌تواند علائم را تسکین دهد. برخی از این علائم عبارتند از:

ورزش

ورزش منظم‌ می‌تواند به حفظ قدرت در عضلات پا کمک کند. این کار باعث بهبود تعادل، توانایی راه رفتن، خم شدن، حرکت بهتر و همچنین کنترل درد‌‌ می‌شود. شما به کمک یک فیزیوتراپیست‌ می‌توانید بهترین حرکات را متناسب با وضعیت خود انتخاب کنید.

دارو درمانی

دارویی که بتواند این عارضه را از بین ببرد وجود ندارد. شما تن‌ها‌ می‌توانید با مصرف مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن، درد را کاهش دهید. علاوه بر این، روماتولوژیست ممکن است دارو‌های دیگری را برای کمک به کاهش درد و یا اسپاسم عضلانی تجویز کند.

تزریق کورتیزون

تزریق مستقیم این ماده به ناحیه اطراف نخاع ممکن است مقدار زیادی تسکین موقت و گاه به گاه دائمی ایجاد کند. با این حال این روش مورد تایید همه افراد نیست. این تزریق‌ها معمولاً به صورت سرپایی در بیمارستان یا کلینیک انجام‌‌ می‌شود.

جراحی تنگی کانال نخاعی کمر

جراحی یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که دچار وضعیت شدید بیماری هستند. البته این کار حتما باید توسط بهترین جراح تنگی کانال نخاعی در تهران انجام شود تا نتیجه بخش باشد. در این روش از لامینکتومی رفع فشار استفاده‌ می‌شود. این جراحی خار‌های استخوانی و تجمع استخوان در کانال نخاعی را برداشته و فضایی را برای اعصاب و نخاع آزاد‌‌ می‌کند.

انواع روش‌های جراحی تنگی کانال نخاعی

یک جراح کانال نخاعی ماهر ابتدا باید بتواند تاثیر روش‌های مختلف جراحی را بر دریافت نتایج مورد نظر ارزیابی کند. در اینجا برخی از این روش‌ها را معرفی‌ می‌کنیم.

  1. رفع فشار آندوسکوپی: این روش به عنوان کم تهاجمی‌ترین گزینه موجود شناخته‌ می‌شود. این تکنیک پیشرفته تن‌ها به کوچکترین برش‌ها (۷‌ میلی متر یا کمتر از یک چهارم اینچ) نیاز دارد. بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران، یک آندوسکوپ باریک را داخل برش قرار‌‌ می‌دهد و دوربین و ابزار نازک ویفری به محل تنگی تحت ناوبری اشعه ایکس هدایت‌‌ می‌شوند. هیچ برشی در عضله وجود ندارد و این عمل اساساً بدون درد است و بیماران در همان روز به خانه‌‌ می‌روند.
  2. لامینکتومی کمری: این یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که امروزه برای درمان تنگی نخاع استفاده‌‌ می‌شود. بسته به تشخیص، ‌‌ می‌توان آن را با تکنیک‌های باز یا کم تهاجمی انجام داد. این روش شامل برداشتن لامینا، خار‌های استخوانی و رباط اضافی، در نتیجه فشار کاهش‌ می‌‌یابد.
  3. لامینکتومی خلفی گردن: لامینکتومی یک روش جراحی است که برای درمان موارد شدید تنگی کانال نخاعی استفاده‌‌ می‌شود. جراحی توسط بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران و تحت بیهوشی عمومی انجام‌‌ می‌شود و با برداشتن بخشی از مهره‌ها که ستون فقرات و ساختار‌های عصبی را فشرده‌‌ می‌کند، فشار ستون فقرات کاهش‌‌ می‌یابد. پیوند‌های استخوانی به ستون فقرات وارد‌ می‌‌شوند و توسط‌ می‌له‌‌ها و پیچ‌‌ها در جای خود نگه داشته‌ می‌‌شوند، که گردن را تثبیت‌ می‌‌کند و همجوشی مهره‌‌ها را ایجاد‌ می‌‌کند.
  4. XLIF: این روش پیشرفته جراحی کم ‌تهاجمی به ستون فقرات از پهلو نزدیک‌‌ می‌شود و از عضلات اصلی پشت جلوگیری‌‌ می‌کند. جراح ستون فقرات یک برش کوچک در پهلوی بیمار، بین دنده‌‌های تحتانی و لگن ایجاد‌ می‌‌کند و ابزار جراحی مخصوصی را درست بالای فضای دیسک وارد‌ می‌‌کند. جراح بافت دیسک آسیب دیده را برمی دارد و یک فاصله بین مهره‌ها قرار‌‌ می‌دهد. بیماران معمولاً در عرض چند ساعت پس از عمل XLIF راه‌‌ می‌روند و روز بعد مرخص‌‌ می‌شوند.
  5. فیوژن کم تهاجمی: در این جراحی استخوان‌های ستون فقرات در قسمت تحتانی کمر به هم جوش‌‌ می‌خورند تا دیگر هیچ حرکتی بین آن‌ها وجود نداشته باشد. این کار فشار ستون فقرات، درد و آسیب عصبی را کاهش‌‌ می‌دهد. بیمارانی که تحت این روش قرار‌‌ می‌گیرند، زمان بهبودی سریعی دارند.

ویژگی‌های بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران

همان طور که اشاره کردیم، برای آن که بتوانید یک جراحی کم دردسر و البته سودمند را پشت سر بگذارید، لازم است بهترین متخصص تنگی کانال نخاعی را شناسایی کنید. این تشخیص بر مبنای شناخت ویژگی‌های فرد باید انجام شود. در زیر برخی از ویژگی‌های این جراحان را آورد‌ه‌ایم.

آگاهی

بدیهی است که شما یک جراح ستون فقرات می‌خواهید که با تجربه باشد و پیچیدگی‌های وضعیت ستون فقرات یا مغز شما را درک کند. جدا از بررسی سوابق و اعتبار آن‌ها، به دنبال جراحی باشید که‌‌ می‌تواند در اولین ملاقات برای شما توضیح دهد که در بدن شما چه‌‌ می‌گذرد. یک جراح خوب منتظر آزمایش‌های تصویربرداری برای تایید تشخیص است، اما بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران از لحظه‌ای که بیمار از در وارد‌‌ می‌شود یا شروع به توصیف علائم خود‌‌ می‌کند، شروع به فکر کردن درباره مشکل احتمالی‌‌ می‌کند.

درک

ضروری است که یک جراح تنگی کانال نخاع پیدا کنید که مشکل شما را درک کند و شکایات شما را جدی بگیرد. شما پزشکی‌‌ می‌خواهید که به شما گوش دهد و برای رسیدگی به نگرانی‌های شما زمان بگذارد و به شما احساس اولویت بدهد.

رکوردی از موفقیت

شاید مهم‌ترین کیفیتی که باید در جراح ستون فقرات به دنبال آن بود، سابقه جراحی‌های موفق باشد. در حالت ایده آل شما جراحی‌‌ می‌خواهید که صد‌ها روش مشابه جراحی مورد نظر شما را با موفقیت انجام داده باشد. اما این مسئله برای دنیای امروز کافی نیست. با روش‌‌های جدیدتری که اخیراً برای درمان تنگی کانال نخاعی توسعه یافته‌اند نمی‌توانید جراحی با سابقه طولانی پیدا کنید، زیرا این روش‌‌ها بسیار جدید هستند. پس شناخت بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران مستلزم آگاهی در این زمینه است.

کاهش خطرات

بهترین جراحان ستون فقرات هر گونه خطری را برای بیماران خود به حداقل‌‌ می‌رسانند. این کار را‌‌ می‌توان با استفاده از تکنیک‌های کم تهاجمی، کار با تجهیزات پزشکی پیشرفته و پیروی از پروتکل‌های دقیق جراحی انجام داد.

 

توصیه‌های بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران

مطمئنا پیشگیری در همه موارد بر درمان ارجعیت دارد. بهترین متخصص تنگی کانال نخاعی برای پیشگیری از این عارضه توصیه‌هایی را برای شما در نظر گرقته است که در زیر برخی از آن‌ها را ذکر‌ می‌کنیم. این توصیه‌ها اگر چه ساده هستند، اما‌ می‌توانند بروز این مشکل را کاهش دهند.

  1. از خم شدن، چرخاندن و بلند کردن مکرر خودداری کنید. خم شدن و اکستنشن مکرر بر آناتومی ستون فقرات تأثیر‌‌ می‌گذارد و به تدریج‌‌ می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
  2. وزن سالم را حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید، ‌‌ می‌تواند بر استرس وارد شده بر آناتومی ستون فقرات بیفزاید. با گذشت زمان، این وزن اضافی بدن‌‌ می‌تواند روند دژنراتیو را تسریع کند و باعث ایجاد مشکلاتی در گردن و کمر مانند تنگی کانال در مراحل بعدی زندگی شود.
  3. ورزش‌های پرتحرک را انجام ندهید. انحطاط ستون فقرات اغلب در شرکت در ورزش‌های پرتحرک مانند فوتبال، ‌هاکی و گلف ردیابی‌‌ می‌شود. علاوه بر احتمال آسیب، این ورزش‌‌ها اغلب حرکات تند و ضربات سختی را به همراه دارند که‌ می‌‌تواند ستون فقرات را مستعد آسیب‌‌های طولانی‌مدت کند.
  4. از نشستن مکرر پرهیز کنید. از آنجایی که نشستن طولانی مدت برای ستون فقرات شما آسیب زا است، بهترین کاری که‌‌ می‌توانید انجام دهید این است که مکرر استراحت کنید و در اطراف حرکت کنید. اگر شغل اداری دارید، هر وقت‌‌ می‌توانید برخیزید و راه بروید.

بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران همچنین برای افرادی که دچار این آسیب هستند توصیه‌هایی برای کنترل درد و بهبود وضعیت دارد.

  1. اطمینان حاصل کنید که‌‌ می‌توانید راحت بخوابید و پشت خود را به درستی تکیه دهید. یک تشک طبی خوب‌ می‌تواند راهکار مناسبی برای خواب بهتر باشد.
  2. وضعیت بدن را در حالت مناسب حفظ کنید. به طور معمول خم شدن باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی عضلات پشت شما‌‌ می‌شود که فشار روی ستون فقرات را افزایش‌‌ می‌دهد.
  3. از مکانیک بدن مناسب استفاده کنید. هنگام بلند کردن اجسام سنگین، مراقب باشید که وضعیت شما درست باشد.

مدیریت علائم تنگی نخاع شما یک تلاش مداوم است، اما‌‌ می‌تواند به کاهش نیاز به جراحی کمک کند. همچنین به کاهش خطر آسیب شدید به کمر هنگام انجام فعالیت بدنی به دلیل ضعیف شدن عضلات پشت و فشار بر ستون فقرات کمک‌‌ می‌کند.

نتیجه گیری و جمع بندی

با ارزیابی عوامل خطری که می‌توانند در ایجاد تنگی نخاعی نقش داشته باشند، می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد. بیشتر موارد فقط به گزینه‌های درمانی محافظه کارانه مانند استراحت، دارو درمانی، فیزیوتراپی، فشرده سازی سرد و گرم و یا تزریق ستون فقرات نیاز دارند. اگر درمان محافظه کارانه تسکین نیاورد، جراحی می‌تواند به یک گزینه تبدیل شود. بهترین جراح تنگی کانال نخاعی در تهران فردی است که بتواند مشکل شما را به درستی تشخیص دهد، شدت آن را ارزیابی کند و به شما برای درمان کمک کند. روش‌های درمان بسته به نظر متخصص متفاوت است. بنابراین بهتر است از قبل در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

4.2/5 - (5 امتیاز)