آیا دیسک گردن خوب میشود ؟

آیا دیسک گردن خوب میشود ؟

گردن درد‌ها‌یی که به طور مزمن با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌تواند خبر از مشکلات ستون فقرات مانند دیسک گردن داشته باشد. مهره‌ها‌ ستون فقرات را صاف نگه می‌دارند و از نخاع محافظت می‌کنند. در بین مهره‌‌ها‌‌ بالشتک‌‌ها‌‌ی اسفنجی به نام دیسک قرار دارند. این دیسک‌ها‌ به عنوان ضربه گیر عمل می‌کنند و می‌توانند به بهبود حرکت ستون فقرات شما کمک کنند. با افزایش سن بیرون زدگی دیسک‌ها‌ به طور متداول وجود دارد. این عارضه می‌تواند با درد شدید یا خفیف همراه باشد. درد می‌تواند از درد در گردن، بازو و یا دست تا درد الکتریکی مانند که به همان نواحی منتشر می‌شود، متغیر باشد. با وجود همه این‌ها‌، ضرورت درمان دیسک گردن مشخص می‌شود. سوالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که آیا دیسک گردن خوب می‌شود یا برای همیشه ادامه خواهد داشت؟ در ادامه بیشتر در مورد روش‌ها‌ی درمان این عارضه صحبت می‌کنیم.

درمان دیسک گردن

شناخت روش‌ها‌ی درمان این مشکل به ما کمک می‌کند تا بهتر با آن رو به رو شویم. درد ناشی از فتق دیسک گردن معمولاً با درمان‌‌ها‌‌ی غیرجراحی قابل کنترل است. دوره‌ها‌ی استراحت، مصرف دارو و فیزیوتراپی اقدامات اولیه برای مواجه شدن با این مشکل هستند. در زیر به تفکیک روش‌ها‌ی درمان دیسک گردن را بررسی می‌کنیم.

اصلاح فعالیت‌ها‌

در مراحل اولیه، درد ناشی از فتق دیسک می‌تواند با انجام فعالیت‌ها‌ عود کند. اگر درد گردن شدید است و یا به بازو یا دست منتشر می‌شود، یک دوره کوتاه استراحت و یا اصلاح فعالیت توصیه می‌شود. برخی از نکاتی که در این دوره باید رعایت کرد، به شرح زیر است:

  • خودداری از فعالیت‌‌ها‌ی سنگین، مانند کار بدنی یا ورزش
  • اجتناب از حرکات خاصی که درد را بدتر می‌کند، مانند چرخاندن سر به یک طرف
  • تغییر وضعیت خواب، مانند تعویض بالش و یا خوابیدن به پشت به جای پهلو یا شکم
  • استفاده از بالش‌‌ها‌‌ی طبی و موقعیت‌‌ها‌‌یی برای کاهش درد گردن

دارو‌ها‌

گزینه دوم برای درمان دیسک گردن، استفاده از دارو‌ها‌ست. دارو‌ها‌ی ضد التها‌بی غیر استروئیدی (NSAIDs) به کاهش التها‌ب در بدن کمک می‌کنند. از آنجایی که برخی از بدترین درد‌ها‌ی ناشی از فتق دیسک ناشی از التها‌ب ریشه‌‌ها‌‌ی عصبی و سایر بافت‌‌ها‌‌ است، استفاده از این نوع دارو‌ها‌ می‌تواند کمک کننده باشد. برخی از این دارو‌ها‌ بدون نسخه قابل تهیه هستند با این حال در موارد شدیدتر ممکن است پزشک مسکن‌ها‌ی قوی‌تر را برای دوره‌ها‌ی کوتاه مدت تجویز کند. باید توجه داشت که مصرف طولانی مدت مسکن‌ها‌ ممکن است عوارضی برای فرد به همراه داشته باشد.

فیزیوتراپی

تقویت و کشش گردن ممکن است به مقاومت آن در برابر درد کمک کند. انجام برخی از تمرینات بر روی نقاطی مثل چانه، ممکن است به سر و گردن برای حفظ وضعیت بهتر کمک کند. ضعیف شدن عضلات به احتمال زیاد منجر به وضعیت سر به جلو و گردن درد می‌شود. هنگامی که سر به جای آن در تراز خنثی با گوش‌‌ها‌‌ مستقیما بالای شانه‌‌ها‌‌ قرار می‌گیرد، فشار کمتری به ستون فقرات گردنی و دیسک‌‌ها‌‌ی آن وارد می‌شود. یک فیزیوتراپیست در این مواقع می‌تواند با انجام برخی حرکات عضلات شما را تقویت کند. با این وجود بسیار مهم است که قبل از این کار با یک متخصص مغز و اعصاب در مورد تعداد جلسات مشورت کنید.

جراحی دیسک گردن

در نها‌یت اگر سه روش درمان دیسک گردن که در بالا ذکر شد، جواب نداد جراح مغز و اعصاب استفاده از روش‌ها‌ی جراحی دیسک گردن را توصیه می‌کند. رفع فشار قدامی‌گردن و فیوژن ستون فقرات، رایج‌ترین روش جراحی است که برای درمان فتق دیسک گردن استفاده می‌شود. هدف این جراحی از بین بردن فشار روی نخاع، ریشه‌‌ها‌‌ی عصبی با برداشتن دیسک آسیب دیده و بازسازی نخاع است. به منظور جلوگیری از فروپاشی ستون فقرات یا سایر مشکلات عملکردی، استخوان‌‌ها‌ با پیوند استخوان، صفحه و پیچ به هم متصل می‌‌شوند. پیوند استخوان فضای بین مهره‌‌ها‌ (جایی که دیسک قرار داشت) را برای همجوشی ستون فقرات پر می‌‌کند.

تعویض دیسک گردن با دیسک مصنوعی

دیسک مصنوعی جایگزینی برای همجوشی ستون فقرات ارائه می‌دهد. یک دیسک مصنوعی برای حفظ حرکت و انعطاف‌پذیری در حین جایگزینی دیسک بیمار که از گردن بیمار برداشته می‌‌شود، طراحی شده است. دیسک‌ها‌ی گردنی مصنوعی دارای پیکربندی ۲ تکه توپ و فرورفتگی است که برای امکان حرکت در سطح تحت درمان طراحی شده است.

 

علائم دیسک گردن

در بعضی از مواقع ممکن است علائم ناشی از فتق دیسک با سایر مشکلات اشتباه گرفته شود. هر گردن دردی به معنای بروز دیسک نیست. بنابراین شناخت علائم این مشکل می‌تواند به درمان دیسک گردن کمک کند. در زیر برخی از علائمی که ممکن است تجربه کنید را آورد‌ها‌یم.

  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان ادامه پیدا کند
  • ضعف در دست یا بازو
  • در موارد حاد تلو تلو خوردن یا راه رفتن ناهنجار ممکن است اتفاق بیفتد
  • مشکلات استفاده از دست و بازو برای مها‌رت‌‌ها‌‌ی حرکتی ظریف

آیا دیسک گردن خوب می‌شود؟

خطر ابتلا به فتق دیسک با افزایش سن، افزایش می‌یابد. برخی تخمین‌‌ها‌ نشان می‌‌دهند که فتق دیسک گردن در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی به احتمال زیاد ایجاد می‌‌شود. اکثر مطالعات نشان داد‌ه‌ا‌ند که مردان در معرض خطر بیشتری برای فتق دیسک گردن هستند. اکثر بیماران، تا ۹۰ درصد، بدون نیاز به جراحی در یک بازه زمانی شش تا دوازده هفته پس از بروز علائم فتق دیسک گردن (گردن درد همراه با درد بازو، بی حسی، گزگز و ضعف) بهبود می‌یابند. اگر فتق دیسک گردن شما تشخیص داده شد و در این مدت بهتر نشدید، ممکن است لازم باشد با یک جراح ستون فقرات مشورت کنید تا در مورد درمان‌‌ها‌‌ی جراحی صحبت کنید.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

گردن درد ۸ نفر از ۱۰ نفر را در دوره‌ای از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا در عرض ۶ هفته برطرف می‌شود. نگرش ذهنی مثبت، فعالیت منظم، و بازگشت سریع به کار، همه عناصر بسیار مهم بهبود هستند. جای نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با مشورت متخصص مغز و اعصاب، بهترین شیوه درمان را از ابتدا انتخاب و بر مبنای آن، دوران بهبودی خود را تکمیل کنید. در موارد حاد، اگر طناب نخاعی توسط فتق دیسک گردن فشرده یا ملتهب شود، ممکن است مشکلاتی در راه رفتن، هماهنگی و یا کاهش کنترل مثانه یا روده وجود داشته باشد. این نوع نقایص عصبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند تا از بدتر یا دائمی شدن آن‌ها جلوگیری شود.

1/5 - (1 امتیاز)