اقدامات قبل از جراحی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک کمر و فشار بر روی ریشه‌های عصبی سبب درد در کمر و انتشار آن به یک یا هر دو پا میشود. احتمالا به همین دلیل بررسی شده و قرار است جراحی دیسک کمر شوید. جراحی شما ممکن است به صورت باز، با کمک آندوسکوپ و یا به شکل کم تهاجمی مثل لیزر باشد. اینکه کدام روش برای شما مناسب است مقوله جدایی است اما این روشها گرچه مراقبتهای بعد از عمل دیسک کمر  متفاوتی خواهند داشت ولی قدم‌های قبل از عمل نسبتا مشابهی دارند.

اگر نیاز به جراحی اورژانس داشته باشید معمولا علت آن وجود ضعف در پاها یا اختلال در کنترل ادرار است. در غیر این صورت احتمالا چند روز تا حتی چند هفته ممکن است تا جراحی زمان داشته باشید. در این مدت اگر علائمی مشابه آنچه به عنوان علائم هشدار برای جراحی اورژانس در بالا مطرح شد در شما بوجود آمد، دیگر نباید زمان را از دست دهید و لازم است در اولین فرصت خود را به پزشکتان برسانید. زیرا از دست دادن زمان ممکن است به ماندگار شدن این علائم به دلیل آسیب دائمی عصبها منجر گردد.

زمان مناسب برای جراحی دیسک کمر
علائم هشدار در بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر: ضعف و بی‌حسی در پاها و اختلال در کنترل ادرار

درد خود را کنترل کنید؛ تحمل درد و عدم مصرف داروهای مسکّن کمکی به درمان شما نکرده و حتی ممکن است بهبودی درد بعد از جراحی دیسک کمر را به تاخیر بیندازد یا کمتر کند زیرا بسیاری از این داروها در واقع ضدالتهاب هم هستند و با کاهش التهاب عصب درگیر سبب تسریع روند ترمیم آن بعد از عمل میشود.
سعی کنید استراحت نسبی داشته باشید زیرا فعالیت فیزیکی با فشار روی ستون فقرات همراه است و ممکن است بیرون زدگی دیسک و فشار روی عصبها را بیشتر کند. در زمان استراحت سعی کنید به شکم نخوابید؛ اگر به پشت می‌خوابید یک بالش در زیر زانوها و اگر به پهلو راحت‌تر هستید بالشی را بین دو زانو قرار دهید. کمر خود را خصوصا در فصلهای سرد گرم نگه دارید تا به برطرف شدن اسپاسم و کاهش درد شما کمک کند؛ همچنین میتوانید از یک کمربند کشی ساده برای حمایت از کمر و گرم نگه‌داشتن آن استفاده نمایید.

اقدامات حمایتی در کاهش درد بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر

تغذیه مناسب شما قبل از عمل به کاهش خطر عفونت و تسریع بهبودی و ترمیم بافتها بعد از عمل کمک میکند. ویتامینهای د و ث و پروتئینها مهمترین عناصر تغذیه‌ای قبل از جراحی ستون فقرات  هستند. داروهای ضدانعقادی مانند آسپیرین، وارفارین و پلاویکس لازم است پس از مشورت با جراح، متخصص بیهوشی و متخصص قلب در زمان مناسبی پیش از جراح قطع شوند.
شب قبل از عمل استحمام کنید؛ از استرس و نگرانی پرهیز نمایید تا نتیجه بهتری از جراحی بدست آید. آرامش شما با کاهش تحریک عصبی و درد کمتر بعد از جراحی همراه است. روش جراحی شما هر چه باشد با توکل به خدا انشالله رهایی از درد طاقت فرسای کمر و پا را به زودی تجربه خواهید کرد.

با آرزوی سلامتی شفای همه بیماران …

علیرضا طبیب خویی
جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات