بهترین جراح اسکولیوز در تهران

بهترین جراح اسکولیوز در تهران

اگر در جستجوی اینترنتی بهترین جراح اسکولیوز در تهران و در منطقه خود هستید، احتمالاً به اسامی زیادی از پزشکان دست خواهید یافت. دانستن این موضوع مهم است که برخی از آسیب‌های وارد بر ستون فقرات و یا اسکولیوزهای خفیف، ممکن است با تغییر سبک زندگی، فعالیت بدنی و فیزیوتراپی ترمیم شوند. اما، در موارد اسکولیوز شدید، نیاز به حضور دستان پرتُوان و ماهر پزشکان جراح ستون فقرات  است. یکی از متداول‌ترین سوالاتی که ممکن است در ذهن مطرح شود این موضوع است که از کجا بدانیم به پزشک جراح اسکولیوز خوب و متبحری مراجعه کرده‌ایم؟ چه مواردی را باید در انتخاب پزشک جراح در نظر بگیریم و چگونه به انتخاب خود اعتماد کنیم؟ در راستای این موضوع، در این مطلب، سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین مواردی که ممکن است در انتخاب بهترین جراح اسکولیوز به افراد کمک کند، بپردازیم.

دکتر علیرضا طبیب خوئی جراح مغز و اعصاب

اسکولیوز چیست ؟

قبل از اینکه در مورد بهترین جراح اسکولیوز در تهران بیشتر بدانیم، بهتر است راجع به اینکه اسکولیوز چیست و فرد مبتلا به این بیماری چه مواردی را باید بداند و بیشتر به آن توجه کند، بپردازیم. اسکولیوز به عنوان انحنای جانبی ستون فقرات توصیف می‌شود.

 

اسکولیوز چیست

در اکثر موارد اسکولیوز، آنقدر شدید نیست که نیاز به جراحی اسکولیوز داشته باشد و معمولاً با رعایت و انجام برخی کارها از جمله مداخلات محافظه‌کارانه مانند فیزیوتراپی، تغییر سبک زندگی با انجام فعالیت‌های بدنی منظم و یا طرز صحیح نشستن و در صورت لزوم مصرف داروهای مسکن در کنار این فعالیت‌ها بهبود می‌یابد. اما، همیشه همه چیز این گونه پیش نمی‌رود. این موضوع، به ویژه در مورد کودکانی که هنوز جهش رشد قبل از بلوغ را تجربه نکرده‌اند، صادق است. دوره‌های سریع رشد می‌تواند اسکولیوز را به وضعیت پیشرونده ناگواری تبدیل کند که اگر کنترل نشود، به صورت ناتوان‌کننده و کاملاً غیرقابل‌کنترل خواهد بود. در این صورت، تنها با انجام جراحی، امکان برطرف کردن مشکل وجود دارد.

به طورکلی، می‌توان اسکولیوز را به یکی از موارد زیر طبقه‌بندی کرد:

  • اسکولیوز مادرزادی: این بیماری در بدو تولد ظاهر می‌شود.
  • ایدیوپاتیک: این بیماری هیچ علت شناخته‌ شده‌ای ندارد.

این دو نوع اسکولیوز مشابه هم هستند، حتی روش درمانی هر دو نوع یکی است؛ تنها تفاوت میان این دو نوع اسکولیوز در ماهیت علت بیماری است.

 

انواع اسکولیوز چیست

در شایع‌ترین و خفیف‌ترین موارد، تشخیص اسکولیوز ممکن است تا حدودی حتی برای بهترین جراح اسکولیوز نیز دشوار باشد. با این حال، در موارد شدیدِ این بیماری، علائم ممکن است بسیار واضح باشد. اصلی‌ترین چیزی که باید پزشک به آن توجه کند، وجود هرگونه عدم تقارن فیزیکی است. علائمی مانند: شانه‌های ناهموار، قرار گرفتن یک تیغه شانه بالاتر از شانه دیگر، کمر ناهموار، غیرهم‌سطح بودن لگن، عدم قرار گرفتن سر در مرکز بدن، وجود شکاف وسیع بین بازو و تنه در یک طرف نسبت به طرف دیگر و عدم تقارن خطوط ستون فقرات. علائم ذکرشده، تنها تظاهرات فیزیکی این بیماری هستند. بدیهی است که پزشک در گرفتن شرح حال بیمار باید به هرگونه علائم کمردردی که ممکن است به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد، توجه کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از موارد اسکولیوز ممکن است بدون علامت باشند و هیچ دردی در بیماران ایجاد نکنند.

اغلب اوقات، علت اسکولیوز چیزی نیست که حتی توسط بهترین جراح اسکولیوز قابل تشخیص باشد. این شرایط گاهی اوقات در نتیجه موارد زیر ممکن است رخ دهد:

  • دیستروفی عضلانی. گروهی از اختلالات ژنتیکی که منجر به ضعف عضلانی می‌شوند.
  • فلج مغزی. مجموعه‌ای از اختلالات سیستم عصبی که باعث ایجاد مشکلات حرکتی، یادگیری، شنوایی، دیداری و تفکر می‌شوند.
  • نقایص مادرزادی. این نواقص، اثرات ناهنجاری بر استخوان‌های ستون فقرات نوزاد می‌گذارند (مانند اسپینا بیفیدا)
  • تروما. به دلیل آسیب یا عفونت در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود.

 

وقتی صحبت از اسکولیوز می‌شود، تقریباً همه پزشکان، معمولاً جراحی را برای بیمارانی که منحنی اسکولیوز بیش از ۴۰ درجه دارند، توصیه می‌کنند. یکی از بزرگترین اهداف جراحی اسکولیوز، جلوگیری از پیشرفت بیماری در طی گذر زمان است. به طور خاص در مورد کودکان، به دلیل تغییرات اسکلتی که در طول دوره‌های رشد سریع دارند، اسکولیوز اغلب خطر بزرگی محسوب می‌شود و اکثر درمان‌های جراحی اسکولیوز نیاز به نوعی همجوشی ستون فقرات دارند.

در طول عمل فیوژن ستون فقرات، جراح باید مهره‌های آسیب‌دیده را با استفاده از پیوند استخوان، میله، پیچ و یا سیم به هم بچسباند. معمولاً به دلیل رشد سریع در کودکان، از میله‌های قابل تنظیم استفاده می‌شود، زیرا کودکان مداوم در حال رشد هستند. میله‌ها باید قابل تنظیم باشند تا محدوده دوره‌های رشد سریع نیز در نظر گرفته شود. البته، این بدان معناست که هر بار برای تنظیم میله‌ها، نیاز به عمل جراحی است. به طور معمول، جراح باید هر ۶ ماه یا بیشتر این میله‌ها را تنظیم کند.

 

ادعای این موضوع که کدام پزشک خوب است، در ظاهر آسان به نظر می‌رسد؛ اما، در دنیای واقعی، این ادعاها نیاز به بررسی دقیق دارد. اگر به هر نحوی نیاز داشته باشید تا از یک جراح ستون فقرات و یا متخصص مغز و اعصاب کمک بگیرید، چگونه می‌توانید مطمئن شوید که آیا فرد مطمئن و ماهری را انتخاب کرده‌اید یا خیر؟ از مهم‌ترین خصوصیات و مواردی که برای یافتن بهترین جراح اسکولیوز در تهران باید به آن توجه شود شامل موارد زیر است.

مهارت در انتخاب گزینه درمانی

برای پی بردن به این سوال که بهترین جراح اسکولیوز در تهران چه کسی است، نخست لازم است به این نکته توجه شود که بهترین جراح کسی است که از روش جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی برای بیماران استفاده کند. البته، بدیهی است مواردی وجود دارد که جراحی تنها راهکار درمانی محسوب می‌شود؛ اما، جراح ستون فقرات خوب باید مطمئن شود که قبل از اقدام به جراحی، تمام گزینه‌های غیرجراحی از جمله فیزیوتراپی، داروهای ضدالتهاب و گزینه‌های پیچیده‌تر مانند تزریق اپیدورال بر روی بیمار ناموفق بوده است. اگر نیاز به جراحی، ضروری و تنها گزینه درمانی باشد، باید به دنبال بهترین جراح اسکولیوز در تهران بود. پزشکی که در جراحی کم تهاجمی ستون فقرات مهارت داشته باشد باید بتواند روند بهبودی بیمار را سریع‌تر، با عوارض کمتر و زمان بستری کوتاه‌تر در بیمارستان انجام دهد و آسیب کمتری را به بافت‌های اطراف وارد نماید.

تجربه، تخصص و مهارت در عمل

‌یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک جراح، کسب تجربه و نتایج موفق در جراحی است. بهترین جراح اسکولیوز در تهران، پزشکی است که آموزش و تجربه لازم در جراحی را به دست آورده باشد. افرادی که دوره‌های تخصصی جراحی را در مراکز درمانی معتبر داخل و خارج کشور گذرانده باشند و یا تحت آموزش فلوشیپ قرار گرفته باشند، معمولاً از تبحر خاصی برخوردارند. تلفیقی از تبحر و تجربه جراح کمک می‌کند تا میزان موفقیت جراحی افزایش یابد. بر اساس استانداردهای جهانی، یکی از موارد مهمی که برای انتخاب بهترین جراح اسکولیوز، در نظر گرفته می‌شود، توجه به دانشگاه محل تحصیل و یا دانشگاهی است که فرد از آن فارغ‌التحصیل شده است. مورد دیگر مکانی است که جراح در آن مشغول به فعالیت است. بنابراین، در انتخاب بهترین جراح اسکولیوز، توجه به این موارد می‌تواند تا حدی کمک‌کننده باشد.

رویکرد تیمی

بهترین جراح اسکولیوز در تهران، پزشکی است که از رویکرد تیمی بالایی برخوردار باشد. روند درمانی اسکولیوز معمولاً طولانی‌مدت است، به همین دلیل، در درمان اسکولیوز معمولاً از تیمی متشکل از پزشکان متخصص مغز و اعصاب، جراح عمومی، متخصص بیهوشی، متخصص ارتوپدی، فیزیوتراپیست و… استفاده می‌شود. داشتن رویکرد تیمی به جراح کمک می‌کند تا بتواند نیازهای فوری بیماران خود را مورد توجه قرار دهد و برای تهیه برنامه درمانی جامع با سایر متخصصان پزشکی همکاری نماید.

یادگیری مداوم

بهترین جراح اسکولیوز در تهران فردی است که به طور مداوم در حال یادگیری باشد. علم پزشکی به طور مداوم در حال پیشرفت است و جراحان ستون فقرات باید در کنار حرفه خود به پیشرفت دانش فکر کنند. همگام با بهبود شرایط بیماران، تخصص در یادگیری فناوری‌های جدید و تکنیک‌های جراحی، شرکت در مطالعات تحقیقاتی، فعالیت در سازمان‌های حرفه‌ای یا شرکت در کنفرانس‌های پزشکی به ویژه در نشست‌های علمی خارجی از اهمیت بسزایی برای پزشکان جراح برخوردار است.

نحوه رفتار

هوش و مهارت، از دیگر ویژگی‌های حیاتی در انتخاب بهترین جراح اسکولیوز در تهران است. اما دلسوزی و نحوه ارتباط با بیمار نیز بسیار مهم است. نحوه رفتار با مراجعه‌کننده و همراهان بیمار از دیگر موارد مهمی است که باید در انتخاب بهترین جراح اسکولیوز در تهران به آن توجه شود. جراح باید توانایی توضیح وضعیت یا شرایط درمانی مراجعه‌کننده را به زبان ساده برای همراهان او داشته باشد و به هر سوالی که ممکن است بیمار و یا اطرافیانش داشته باشند، پاسخ دهد. رفتار پزشک جراح نباید به گونه‌ای باشد که بیمار احساس کند پزشک عجولانه و بی‌توجه به پرسش‌های او پاسخ می‌دهد. در مواقعی که امکان ارتباط مستقیم با جراح وجود ندارد، باید یک پل ارتباطی تماسی میان پزشک و بیمار برقرار باشد.

کاهش خطرات جراحی

بهترین جراح اسکولیوز در تهران فردی است که بتواند هرگونه خطر جراحی را برای بیماران خود به حداقل برساند. در واقع، با پیروی از اصل اساسی پزشکی «اول، آسیب نرسانید بعد درمان کنید! »، جراحان باید از ایمنی بیماران خود در طول روند درمانی اطمینان حاصل کنند. لذا، استفاده از تکنیک‌های کم‌تهاجمی، کار با تجهیزات پزشکی پیشرفته و پیروی از پروتکل‌های دقیق جراحی، می‌تواند در انجام موفقیت‌آمیز جراحی اسکولیوز و کاهش میزان عفونت موثر باشد.

 

مواردی که در بخش قبلی به آن پرداخته شد، از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مواردی است که مراجعه‌کنندگان برای انتخاب بهترین جراح اسکولیوز در تهران باید به آن توجه کنند. اما، برخی از موارد هم می‌تواند در انتخاب پزشک تاثیرگذار باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه جراحی اسکولیوز

یکی از موارد مهمی که بسیاری از مراجعه‌کنندگان برای تعیین بهترین جراح اسکولیوز در تهران به آن توجه می‌کنند، میزان هزینه جراحی و بیمه طرف قرارداد با پزشک است. معمولاً برخی از بیمه‌های طرف قرارداد، کل هزینه جراحی را تقبل می‌کنند و برخی دیگر تنها درصدی از آن را پرداخت می‌نمایند. ممکن است مراجعه‌کننده بیمه نباشد و یا با بیمه‌ای قرارداد داشته باشد که طرف قرارداد با پزشک نیست. بنابراین، در صورت اهمیت این موضوع، بهتر است با مطب پزشک تماس گرفته شود و این موضوع بررسی گردد.

انتخاب کلینیک

انتخاب کلینیکی که جراح در آن مشغول به فعالیت باشد و بتواند خدمات ایده‌آل و منحصربه فردی را به مراجعه‌کنندگان ارائه نماید، موضوع دیگری است که از اهمیت بسزایی برای بیماران برخوردار است. بررسی کیفیت و امکانات کلینیک، کارآمد بودن پرسنل، شرایط محیط کلینیک از جمله موارد مهمی است که می‌توان با مراجعه به مکان و یا بررسی نظرات افرادی که قبلاً به آن مکان مراجعه کرده‌اند، اطلاعاتی کسب کرد.

بررسی نظرات مراجعه‌کنندگان

با دسترسی به اینترنت و سایت‌های مختلفی که برای ثبت نظرات مراجعه‌کنندگان به پزشکان مختلف طراحی شده است، می‌توان نظرات مراجعه‌کنندگان مختلف به پزشکان در تخصص‌های مختلف را مطالعه نمود و از این طریق اقدام به انتخاب بهترین جراح اسکولیوز در تهران نمود. این شیوه، در بسیاری از موارد، کمک‌کننده است، به ویژه زمانی که برای یک پزشک تعداد نظرات بیشتری ثبت شده باشد، می‌توان از ابعاد مختلف، نظرات مراجعه‌کنندگان را بررسی نمود و به یک نتیجه‌گیری کلی دست یافت.

بعد از بررسی تمام مواردی که در خصوص انتخاب بهترین جراح اسکولیوز در تهران گفته شد، بهتر است به پزشکی که انتخاب کرده‌اید، اعتماد کنید و همگام با راهکارهایی که پزشک جراح ارائه می‌دهد گام بردارید تا بتوانید با اطمینان خاطر روند درمانی را سپری کنید.

 

در این مطلب، به بررسی این موضوع که چگونه بهترین جراح اسکولیوز در تهران را انتخاب کنیم، پرداخته شد. اینکه جراح اسکولیوز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و به چه مواردی باید توجه شود، چگونه به انتخاب خود مطمئن شویم و اینکه نظرات مراجعه‌کنندگان قبلی چقدر بر میزان انتخاب بهترین جراح می‌تواند موثر باشد، صحبت شد. در پایان پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از انتخاب خود، بهتر است ملاقات حضوری با پزشک داشته باشید و مستقیماً با جراح صحبت کنید و یا نظر مراجعه‌کنندگان قبلی به جراح موردنظر را جویا شوید و کیفیت تعاملات بیماران با پزشک جراح و کادر پزشکی را بررسی نمایید تا بتوانید در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید.

2.5/5 - (2 امتیاز)