آب درمانی برای تنگی کانال نخاعی

آیا تاکنون به آب درمانی برای درمان تنگی کانال نخاعی فکر کرده‌اید؟ ناراحتی در امتداد کمر، ستون فقرات و گردن، سه مورد از آزاردهنده‌ترین اَشکال درد مزمن در ناحیه ستون فقرات است که می‌تواند ناشی از فشار در امتداد مهره‌ها یا اعصاب، ماهیچه‌ها یا استخوان‌های اطراف باشد. اکثر بزرگسالان دوره‌هایی از کمردرد را به دلایل مختلف از جمله سن، آسیب یا فشار ناشی از کار تجربه می‌کنند. برای مثال، تقریباً دو سوم جمعیت جهان، گردن درد ناشی از استرس را در مقطعی از زندگی تجربه کرده‌اند. آخرین راهکار درمانی این بیماری جراحی است؛ اما، برخی از راهکارهای غیرجراحی از جمله آب درمانی می‌تواند در بهبود شرایط و یا وضعیت بیمار و درمان تنگی کانال نخاعی مناسب باشد. اما، آیا آب درمانی برای همه افراد موثر است؟ اثربخشی و فواید آب درمانی، در درمان این بیماری چگونه است؟ آیا آب درمانی نیاز به تائید توسط متخصص مغز و اعصاب دارد؟

آب درمانی یا هیدروتراپی، مجموعه فعالیت‌های هدفمندی است که در آب و زیر نظر متخصصان از جمله فیزیوتراپیست‌ها و جهت بهبود عملکرد بافت و عضو آسیب‌دیده انجام می‌شود. برای مثال، یکی از روش‌های درمانی غیرجراحی که متخصصان مغز و اعصاب برای بهبود وضعیت و درمان تنگی کانال نخاعی به بیماران توصیه می‌کنند، انجام فعالیت ورزشی در آب یا هیدروتراپی است.

آب درمانی با آب گرم می‌تواند با تسکین عضله، فشار وارد بر اندام‌ها را بهبود بخشد. در حین غوطه‌ور شدن در آب، وزن بدن کاهش می‌یابد و برای بیمار راحت‌تر است تا در ناحیه‌‌‌ تحت فشار از طریق حرکات آهسته و تکراری، دوباره قدرت خود را به دست بیاورد. انجام یک جلسه آب درمانی، می‌تواند در افراد مبتلا به مشکلات تنگی کانال نخاعی، حس مثبتی ایجاد کند. اما، توجه داشته باشید که آب درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد. برای مثال، اگر مبتلا به تب، عفونت یا زخم باز (از قبیل برش جراحی بهبود نیافته) هستید، آب و مواد شیمیایی موجود در استخر می‌توانند بر مشکلات بیافزایند. بنابراین، بهتر است قبل از شروع درمان تنگی کانال نخاعی مبتنی بر آب درمانی، با پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت شود.

هنگامی که بدن تا سینه در آب فرو می‌رود، ۸۰ درصد از وزن بدن کاهش می‌یابد. کاهش وزن به فرد اجازه می‌دهد تا ماهیچه‌ها و مفاصل را در محیطی آرام‌ و لذت‌بخش که در آن بدن می‌تواند سریع‌تر بهبود یابد و راحت‌تر ورزش کند، قرار دهد. گرمای آب بر روی پوست تسکین‌بخش است و فشار آب مقاومتی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تمرینات درمانی برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی چالش‌برانگیز باشد. همچنین، کاهش وزن بدن، تمرکز بیمار را بر انجام تمرینات قدرتی و تحرک، آسان می‌کند.

آب درمانی چیست

در ادامه به مهم‌ترین فواید آب درمانی در بهبود و یا درمان تنگی کانال نخاعی می‌پردازیم:

کاهش تحمل بار

شناور ماندن بدن بر روی آب، می‌تواند فشار واردشده به ستون فقرات را کاهش دهد. معمولاً افرادی که با مشکلات دیسک مواجه هستند و انجام هرگونه حرکتی برای آن‌ها دردناک است، آب درمانی گزینه مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین، افرادی که برای درمان تنگی کانال نخاعی عمل جراحی انجام داده‌اند و به دنبال تقویت ستون فقرات خود هستند، آب درمانی می‌تواند فشار ناشی از گرانش را از ستون فقرات آن‌ها کاهش دهد و کمک ‌کند تا فرد روی تمرینات درمانی خود تمرکز بیشتری نماید.

افزایش تحرک

با شناور بودن روی آب، امکان حرکات آزادانه‌ از قبیل پیچش و چرخش برای بیمار راحت‌ است و این امکان فراهم می‌شود تا تمرین‌های با دامنه حرکتی بیشتر که در خشکی برای فرد امکان‌پذیر نیست، قابل انجام باشد. افزایش تحرک، یکی از مزایای درمان تنگی کانال نخاعی مبتنی بر آب است.

مقاومت طبیعی

اگر انجام حرکت چرخشی تنه در حالت عادی انجام شود، فرد با هیچ مقاومتی مواجه نخواهد بود و عضلات ستون فقرات با سختی مواجه نیستند. اما، اگر همین حرکات در آب انجام شوند، به دلیل آنکه آب تقریباً ۶۰۰ برابر مقاوم‌تر از هوا است، انجام آن‌ها به ویژه در افراد با مشکلات تنگی کانال نخاعی سخت‌تر و مؤثرتر خواهد بود.

کاهش درد

بسیاری از افرادی که از مشکلات تنگی کانال نخاعی رنج می‌برند، اظهار می‌کنند که انجام تمرین در آب نسبت به انجام تمرینات عادی راحت‌تر است. البته، این امر، موضوعی منطقی است، زیرا آب به افزایش خونرسانی به عضلات و مفاصل دردناک کمک می‌کند. البته، احساس آب نیز آرامش‌بخش است و به فرد کمک می‌کند تا ذهن خود را از درد دور کند.

حفظ تعادل

در حالت عادی، احساس دردناک عصبی یا از دست دادن لحظه‌ای تعادل، می‌تواند به دلیل وضعیت ستون فقرات رخ دهد و منجر به شکستگی یا آسیب شود. با این حال، وقتی فردی با مشکل تنگی کانال نخاعی تا کمر داخل آب باشد، حفظ تعادل سخت نیست. با انجام تمرینات ورزشی در آب، خطر زمین خوردن از بین می‌رود و همچنین به تقویت ماهیچه‌های پا کمک می‌کند تا فرد بتواند تعادل خود را بهبود بخشد.

اگر با مشکل تنگی کانال نخاعی و درد ستون فقرات مواجه هستید و در جستجوی راهی برای انجام تمرینات فیزیوتراپی خود می‌گردید، بهتر است با پزشک متخصص مغز و اعصاب خود در مورد برنامه ورزشی مبتنی بر آب و آب درمانی صحبت کنید. آب درمانی به عنوان روش درمانی ایده‌آل برای درمان انواع دردهای مزمن عمل می‌کند و محیط زیر آب برای بیماران در حال بهبودی، می‌تواند چالش‌برانگیز و حمایت‌کننده باشد. برای مثال، می‌توان از تردمیل زیر آب برای کمک به بازیابی قدرت راه رفتن بیمار استفاده کرد؛ یا اینکه برای بهبود درد در امتداد قسمت فوقانی بدن، انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط ​​می‌تواند موثر باشد.

آب درمانی یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان دردهای مزمن در ناحیه‌‌ پشت، ستون فقرات و گردن است. اثرات تسکین دهنده آب در کاهش درد عضلات و اعصاب، ثابت شده است. برای بیمارانی که به درد مزمن در نواحی ستون فقرات و یا تنگی کانال نخاعی مبتلا هستند، و یا از عدم تحرک رنج می‌برند، آب درمانی موجب کاهش فشار وزن بدن و بهینه‌سازی تدریجی تمرینات قدرتی می‌شود. ورزش مبتنی بر آب و آب درمانی می‌تواند در افرادی که از کشیدگی یا مشکلات دیسک در ناحیه کمر و ستون فقرات رنج می‌برند، مفید باشد.

3.4/5 - (7 امتیاز)