اقدامات پیش از جراحی تومور مغزی خوش خیم

شایعترین تومور مغزی خوش‌خیم

هرگز نمیتوان از روی ام آر آی بطور قاطع در مورد تومور مغزی خوش خیم یا بدخیمی  نظر داد اما میتوان در مورد آن حدس زد و هرگز نمیتوان گفت سرنوشت بیمار دچار تومور مغزی بدخیم قطعا بد و ناخوشایند و جراحی بیمار دچار تومور خوش خیم مطمئنا خوب و بی خطر خواهد بود اما اگر جراح تومور مغزی شما پیش بینی میکند که تومور مغزی تشخیص داده شده در مغز شما خوش خیم است پس میتوانید با امید و اطمینان بیشتری آماده عمل شوید. شایعترین تومورهای مغزی خوش‌ خیم مننژیوم‌ها و شوانوم‌ها هستند.

شایعترین تومور مغزی خوش‌خیم
شایعترین تومور مغزی خوش‌خیم مننژیوم است که سبب فشار روی بافت مغز مجاور میشود.

میتوان حدس زد که علامت شما احتمالا سردرد، تشنج، کاهش بینایی یا شنوایی و با احتمال کمتر ضعف در دست و پا بوده و شما تحت بررسی قرار گرفته‌اید و در حال حاضر روزهای پیش از جراحی را می گذرانید. بعید است طی این روزها دچار مشکل اورژانسی شوید اما اگر هر کدام از علائم بطور قابل توجهی تشدید شد مثل سردرد، تهوع و استفراغ، تاری دید و یا تشنج اتفاق افتاد باید حتما خود را به مرکز درمانی برسانید.

مهمترین علائم تومور مغزی
مهمترین علائم هشدار در بیمار مبتلا به تومور مغزی

اگر به دلیل تشنج بررسی شده و تومور مغزی شما تشخیص داده شده است احتمالا تحت درمان داروهای ضدتشنج هستید؛ پس داروها را مرتب و با دقت مصرف کنید تا تشنج تکرار نشود اما اگر علائم دیگری داشته‌اید احتمالا مصرف داروی ضدتشنج قبل از جراحی لازم نیست مگر به صلاحدید جراحتان.
در مورد محل برش جراحی تومور مغزی از پزشک خود سوال کنید؛ ممکن است لازم باشد قسمتی از موهای شما در منطقه برش کوتاه شود.

انواع برشهای پوستی در جراحی تومورهای مغزی

ممکن است در زمان جراحی از مونیتورینگ عصبی استفاده شود که در این صورت جراحتان شما را مطلع خواهد ساخت. گاهی برای بازسازی جمجمه از پروتزهای فلزی یا غیر فلزی استفاده میشود که کرانیوپلاستی نام دارد. در این مورد از جراح خود سوال کنید تا برآورد هزینه‌ای دقیق تری داشته باشید. سوال مهم دیگر تعداد روزهایی است که احتمالا لازم است در آی سی یو و بخش بمانید و در مورد تومورها و وسعت جراحی‌های مختلف متفاوت است و بطور قطعی هم قابل پیش بینی نیست اما اطلاع تقریبی از آن به تخمین هزینه و آمادگی در مورد نیاز به وجود همراه دائم در کنار شما در روزهای بعد از عمل کمک خواهد کرد.
معمولا لازم است آسپیرین را سه روز و پلاویکس را یک هفته قبل از جراحی قطع کنید و برای قطع وارفارین باید چند روز در بیمارستان بستری شوید. در مورد قطع داروهای فشار خون و قند خون و سایر داروها با متخصص بیهوشی یا جراح خود مشورت کنید. در روزهای قبل از عمل بدن خود را گرم نگه دارید تا سرما نخورید؛ برای کاهش خطر عفونت و کمک به ترمیم زخم، تغذیه سالم و کافی شامل ویتامین ث و پروتئین داشته باشید؛ روز قبل از عمل استحمام کنید؛ آرامش داشته باشید و با توکل به خدا برای جراحی آماده شوید به این امید که این توده خوش خیم به سلامت و بی خطر از سر شما خارج شود و هرگز انشالله بازنگردد.

با آرزوی سلامتی و شفای همه بیماران …

دکتر علیرضا طبیب خوئی
جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات