بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی

بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی

شاید همه ما با شنیدن اسم تومور مغزی دچار هراس شویم و به این فکر کنیم که تومور مغزی هراس‌انگیز و درمان آن پیچیده است. بنابراین پرواضح است که به دلیل پیچیدگی ساختار سیستم عصبی و مغز، درمان مشکلات آن نیز، نیاز به تخصص ویژه و مهارت خاص داشته باشد. از این رو درمان بیماری‌های سیستم عصبی و مغز، خصوصاً تومور مغزی، هم به دخالت و حضور پزشک متخصص و حاذق نیاز دارد و هم به مراقبت‌ها و کیفیت سرویس‌های مراکز بیمارستانی و درمانی پیشرفته و مجهز در این زمینه. لذا هر فردی که دچار تومور مغزی می‌شود جهت جراحی تومور مغزی سعی بر این دارد که علاوه بر مراجعه به بهترین جراح تومور مغزی در این زمینه که از تخصص، مهارت و تجربۀ او اطمینان کافی داشته باشد، به بیمارستانی مراجعه نماید که از مجهز بودن تجهیزات آن و کیفیت کار کادر درمانی و پرسنل آن بیمارستان نیز مطمئن باشد. اما سؤال این است که بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی و درمان آن کدام بیمارستان است و دارای چه ویژگی‌هایی است؟ قصد داریم تا در این مقاله به این موضوع بپردازیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

جراحی تومور مغزی

جراحی تومور مغزی یکی از اصلی‌ترین و مرسوم‌ترین راه‌های درمان تومور مغزی است که جراح متخصص اقدام به برداشتن تومور مغزی می‌کند. البته بسته به نوع تومور که از انواع اولیه یا ثانویه باشد و همچنین شرایط بیمار و وضعیت جسمانی او و سن بیمار، ممکن است راه‌های درمانی دیگر هم توصیه شود، ولی در اکثر قریب به اتفاق موارد، جراحی تومور مغزی به احتمال زیاد، یکی از را‌ه‌های اصلی درمان است.

 

جراح تومور مغزی دکتر علیرضا طبیب خوئی

بیش از ۱۲۰ نوع تومور، کیست و ضایعات مغزی شناسایی شده است که بر اساس نوع سلول‌هایی که تومور از آنها متمایز می‌شود و محل قرار گرفتن آن، از یکدیگر تمیز داده می‌شوند. برخی تومورها جز تومور مغزی خوش‌خیم و برخی دیگر تومور مغزی بدخیم و برخی نیز احتمال بدخیم شدن‌شان وجود دارد. برخی تومورها از استخوان و بافت جمجمه تشکیل می‌شوند و خارج از بافت نرم مغز هستند که تومورهای قاعده جمجمه نامیده می‌شوند. اگرچه این تومورها خارج از بافت مغز هستند، اما به دلیل تأثیری که به جهت نزدیکی به مغز دارند، در گروه تومورهای مغزی دسته‌بندی می‌شوند. برخی تومورها حاصل متاستاز هستند و از اعضاء خارج از مغز منشعب شده و به مغز نیز راه می‌یابند، اما برخی در مغز و بخش‌های مختلف آن به وجود می‌آیند.

به هر صورت جراحی یکی از روش‌های اصلی درمان تومور مغزی است که بسته به وضعیت تومور و بیمار، جراح مغز و اعصاب از طریق آن اقدام به برداشتن و خارج کردن تومور می‌کند.

انواع روش‌های جراحی تومور مغزی

اگر بخواهیم روش‌های جراحی تومور مغزی را نام ببریم و انواع آن را ذکر کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کرده و به صورت مختصر بیان کنیم؛

 

تومور مغزی در ام ار ایروش جراحی کرانیوتومی

روش جراحی کرانیوتومی تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود و قسمتی از جمجمه برای دسترسی به تومور به طور موقت برداشته می‌شود. امکان برداشتن تومورهای بزرگ نیز در این روش وجود دارد.

روش جراحی آندوسکوپی

در این روش بدون برش استخوان جمجمه و با استفاده از سوراخ یا شکافی کوچک و یا از طریق بینی، دوربین کوچکی وارد بافت مغز می‌گردد که علاوه بر هدایت جراح در مشاهده و تشخیص، با استفاده از دوربین و دستگاه آندوسکوپی به درمان ضایعه مغزی یا برداشتن تومور نیز کمک می‌کند. بر‌خلاف روش قبلی، روش آندوسکوپیک عوارض و خطرات کمتری داشته و جراحت کمتری ایجاد می‌نماید.

جراحی با استفاده از نورونویگیشن

سیستم رهیابی عصبی یا نورونویگیشن، تکنولوژی جدیدی است که با استفاده از کامپیوتر، جراح را در محدوده جمجمه هدایت و راهنمایی می‌کند. از طریق این سیستم جراح از محل دقیق، اندازه و موقعیت ضایعه یا تومور آگاه شده و یک نقشه سه بعدی از وضعیت آن بدست می‌آورد و بر اساس آن اقدام به برداشتن تومور می‌نماید.

جراحی حذف تومور با لیزر

یکی دیگر از روش‌های حذف تومور استفاده از لیزر است که با ایجاد سوراخی ریز در جمجمه، قلم لیزر را بدرون بافت مغز فرستاده می‌شود و نیاز به بیهوشی کامل نیست. در این روش با استفاده از حرارت ایجاد شده از طریق لیزر، بعد از شناسایی محل دقیق تومور، جراح تومور را از بین برده و حذف می‌کند.

بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی

تا به اینجا اطلاعاتی را در مورد تومور مغزی و جراحی آن به شکل مختصر در اختیار شما قرار دادیم. اما سؤال این است که بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی کجاست و یا در واقع چه خصوصیاتی دارد؟ بهترین بیمارستان برای انجام جراحی تومور مغزی، بیمارستانی است که ویژگی‌های ذیل را داشته باشد:

بیمارستان تومور مغزی

تجهیزات و تکنولوژی

هر روزه تحقیقات بسیار وسیعی در زمینه‌های مختلف علمی؛ خصوصاً پزشکی انجام می‌شود که نتیجۀ آن‌ها بروز و ظهور تکنولوژی‌های جدید در عرصۀ درمان، به ویژه در زمینه درمان تومورها است. با توجه به پیچیدگی ساختار و عملکرد مغز و حساسیت بالای آن، برخورداری از تکنولوژی‌های جدید برای درمان تومورهای مغزی و استفاده از روش‌های جراحی نوین که عوارض و آسیب‌های کمتری را ایجاد می‌کنند، یکی از امتیازات اصلی و مهم برای مراکز بیمارستانی و درمانی است.

متخصصان حاذق و باتجربه

در کنار تجهیزات جدید و کارآمد که نوین و به‌روز نیز هستند، تخصص و مهارت جراح و تجربۀ او در انجام جراحی‌های تومور مغزی، یکی دیگر از امتیازات بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی است. دانش و تخصص جراح در کنار تجربه و مهارت و اطلاع از تکنولوژی‌های جدید و تسلط بر آن، باعث اعتبار جراح و بیمارستان شده و بیمار را از کیفیت و نتیجه جراحی مطمئن می‌سازد.

همکاری و کار تیمی

همیشه درمان یک پروسه گروهی بوده و خصوصاً در زمینۀ جراحی و حصول نتیجۀ نهایی مطلوب، کار گروهی و همکاری متخصصان و کادر درمان در تمام بخش‌های مختلف، منجر به رضایت‌بخش بودن جراحی و درمان می‌شود. جراحان مغز و اعصاب، انکولوژیست‌های پزشکی، انکولوژیست‌های پرتودرمانی، رادیولوژیست‌های اعصاب و متخصصان توانبخشی، همگی در تیم درمان قرار داشته و جراحی تومور موفقیت‌آمیز، برآیند کار تمامی این افراد است.

رعایت استانداردها

استانداردهای مراکز درمانی و پایبندی به این استانداردها، نشان‌دهندۀ برتری علمی و رویکرد مشتری‌محوری آن‌ها بوده و کیفیت کار را مشخص می‌سازد. لذا رعایت استانداردها یکی دیگر از امتیازات بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی است و طبعاً معیارهای سخت‌گیرانه برای رعایت این استانداردها، کیفیت و سطح خدمات ارائه شده از سوی بیمارستان و تیم درمانی آن را نشان می‌دهد.

دستورالعمل‌های و الگوهای درمان

از استانداردها گفتیم؛ در کنار این استانداردها، دستورالعمل‌هایی مطابق با الگوهای درمانی ملی و جهانی وجود دارد که در چهارچوب این دستورالعمل‌ها، تمامی متخصصان، جراحان و آنکولوژیست‌ها در زمینۀ درمان بیماری‌های سرطانی و جراحی تومورها عمل کرده و بر اساس آن به بیماران خدمات ارائه می‌کنند. طبعاً بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی، بیمارستانی است که علاوه بر رعایت استانداردهای درمانی، الگوها و دستورالعمل‌های لازم در این زمینه را نیز رعایت نماید.

مشارکت در شبکه‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی علمی

مشارکت بیمارستان‌ها و جراحان در برنامه‌های تحقیقاتی و اطلاع از آخرین پیشرفت‌های علمی نیز یکی دیگر از مواردی است که امتیازی مثبت برای بهترین بیمارستان جراحی تومور مغزی به حساب می‌آید. حساسیت جراحی و درمان تومورهای مغزی، می‌طلبد که تیم درمان از آخرین موضوعات، روش‌ها و اطلاعات درمانی در این حوزه مطلع و باخبر باشند.

قرار داشتن در رتبه‌بندی برترین بیمارستان‌‌ها

در بسیاری از کشورها بیمارستان‌ها بر اساس خدمات و سرویس‌هایی که به بیماران ارائه می‌دهند، دسته‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند؛ بنابراین مراجعه به این رتبه‌بندی نیز می‌تواند در جهت انتخاب بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی مفید باشد.

نرخ و هزینۀ خدمات

البته گفتنی است، علاوه بر مواردی که ذکر شد، در نظر گرفتن قیمت و نرخ خدمات و قرارداد بیمارستان با بیمه‌ها نیز خود موضوع دیگری است که در جایگاه خود مهم است. کیفیت خدمات ارائه شده در کنار برخورداری بیمارستان از تجهیزات جدید و به‌روز که در فرآیند جراحی و درمان لازم و ضروری است، از جمله مواردی است که تعیین‌کنندۀ هزین و قیمت خدمات هر بیمارستانی است که در جای خود قابل تأمل و بررسی می‌باشد.

تعداد و سابقۀ عمل‌های جراحی انجام شده

تعداد جراحی‌های انجام شده در یک بیمارستان و رضایتمندی مراجعین آن بیمارستان نیز از مواردی است که می‌توان برای انتخاب درنظر گرفت. اصل مهم این است که شما باید با اطمینان قدم به بیمارستان بگذارید و از انجام صحیح و به موقع مقدمات جراحی و روند بستری شدن در بیمارستان و همچنین مراقبت‌های بعد از عمل جراحی اطمینان کامل داشته باشید.

نتیجه گیری و جمع بندی

جراحی تومور مغزی و برداشتن تومور یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمانی رایج است که بسته به شرایط بیمار، نوع و وضعیت تومور و نظر پزشک جراح و متخصص انجام می‌شود. برای موفقیت‌آمیز بودن جراحی علاوه بر تخصص و تبحر پزشک، وجود تجهیزات و امکانات بیمارستانی ضروری، مراقبت‌های پس از جراحی و کار تیمی قوی و هماهنگ بین تمامی کادر درمانی نیز لازم و الزامی است. بنابراین برای انتخاب بهترین بیمارستان برای جراحی تومور مغزی، پارامترهایی وجود دارد که می‌بایست در نظر گرفته شود که در این مقاله دربارۀ آن صحبت کردیم. پس از انجام جراحی، روند بهبود و بازگشت فرد به روال زندگی عادی و طبیعی خود در طی زمان ممکن است و مراقبت‌های مورد نیاز در درست سپری شدن این روند تأثیرگذار است. نوع تومور و جراحی انجام شده و عوارض احتمالی جراحی از عوامل مؤثر در مرخص شدن پس از عمل جراحی است و کنترل شرایط و وضعیت بیمار در مدت زمان بستری بیمار پس از جراحی تعیین‌کننده است.

به این نوشته امتیاز دهید