بهترین بیمارستان برای جراحی ستون فقرات

بهترین بیمارستان برای جراحی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات، از هر نوع و با هر هدفی، یک جراحی مهم به شمار می‌رود؛ چرا که ستون فقرات و کانال نخاعی در این ناحیه به صورت پیچیده‌ای در هم تنیده شده‌اند. هر گونه اختلال در این ناحیه می‌تواند باعث التهاب عصبی شده و دردهای شدید و مشکلات متعدد در بدن ایجاد کند. در چنین شرایطی، عمل جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی می‌تواند ناجی جان افراد باشد؛ اما انجام این عمل حساس باید در بستری استاندارد و تحت پروتکل‌های بین‌المللی انجام گیرد و به همین خاطر است که بسیاری از بیماران در جستجوی بهترین بیمارستان برای جراحی ستون فقرات هستند. در این مطلب قصد داریم اصلی‌ترین معیارهای انتخاب یک مرکز درمانی خوب و استاندارد برای انجام این جراحی حساس را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع جراحی ستون فقرات

ستون فقرات انسان ممکن است به دلایل متعددی دچار آسیب شود. عارضه‌هایی مانند دیسک کمر، دیسک گردن، تنگی کانال نخاعی کمر ، لیستزیس یا سرخوردگی مهره کمر ، درد و التهاب عصب سیاتیک، انواع تومورهای ستون فقرات، شکستگی گردن و کمر در اثر حادثه، بدشکلی ستون فقرات یا اسکولیوز و دیگر آسیب های نخاعی هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و بسته به شرایط هر فرد ممکن است مشکلات مختلفی را در بدن وی ایجاد کنند.

عارضه‌های ستون فقرات می‌توانند منجر به محدودیت حرکتی، درد و التهاب زیاد، گزگز کردن دست و پا، آسیب به اندام تحتانی، از دست دادن توانایی راه رفتن و… گردد که در صورت تشخیص عارضه، پزشکان برای کم کردن این عوارض و حذف عامل تحریک کننده اعصاب، ممکن است درمان‌هایی مانند داروهای ضد التهابی (به صورت قرصی یا تزریقی) ، فیزیوتراپی، آب درمانی، ماساژ، ورزش‌های روزانه اصلاحی، لیزر درمانی و یا جراحی را پیشنهاد دهند. نوع درمان بسته به وضعیت بیمار، سن و جنس وی، متفاوت باشد. بنابراین تعجب نکنید اگر ببینید که برای یک عارضه مشترک، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود. حال اگر تشخیص و تجویز پزشک جراحی ستون فقرات باشد، برای این کار نیز روش‌های متعددی وجود خواهد داشت. انواع جراحی ستون فقرات را می‌توان در دو دسته زیر دسته بندی نمود:

جراحی‌های تهاجمی ستون فقرات

عمل‌های جراحی بسته به میزان جراحتی که بر روی سطح پوست وارد می‌کنند و همچنین بر اساس میزان آسیبی که به بافت‌های بدن وارد می‌کنند، شدت تهاجم‌شان تعیین می‌شود. برخی جراحی‌ها نیازمند جراحت بیشتر و برخی نیازمند جراحت کمتر هستند. از این حیث می‌توان به برخی جراحی‌های تهاجمی ستون فقرات به این شکل اشاره کرد:

جراحی باز ستون فقرات

برخی از عمل‌های سنگین ستون فقرات که برای دسترسی به قسمت آسیب دیده نیازمند برش طولانی و کنار زدن تمام بافت‌های آن ناحیه وجود داشته باشد، جراحی باز ستون فقرات به شمار می‌روند که برای سرخوردگی مهره‌ها، سیرنگومیلی، پروتز دیسک‌های بین مهره‌ای، گوژپشتی یا قوزکمر و برخی فتق دیسک‌های حاد فاقد دسترسی از این نوع عمل استفاده می‌شود.

جراحی لامینوکتومی ستون فقرات

در برخی مواقع، تنگی کانال نخاعی یا دلایلی دیگر باعث فشار بر روی عصب‌های کانال نخاعی در ستون فقرات می‌شود و برداشتن استخوان کوچکی تحت عنوان لامینا که محافظ این کانال نخاعی است، می‌تواند فشار وارد بر رشته‌های عصبی را کاهش دهد. جراحی برداشتن لامینا را لامینکتومی گویند.

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات، نسبت به دو گزینه دیگر تهاجم کمتری دارد؛ اما با این حال به اندازه ورود دو لوله نازک به بدن نیاز به برش خواهد بود. در این جراحی یک لوله شامل نور سرد و دوربین و یک لوله شامل ابزارهای دیگر جراحی وارد بدن می‌شوند و پزشک جراح به کمک صفحه نمایشگر می‌تواند جراحی را انجام دهد.

جراحی میکروسکوپی ستون فقرات

زمانی که محل جراحی به شکل حساسی در نزدیکی رشته عصبی باشد، برای انجام عمل جراحی از میکروسکوپ‌های خاصی استفاده می‌شود که قدرت بزرگنمایی با وضوح تصویر بالا داشته و پزشک با کمک آن می‌تواند بدون آسیب به رشته عصبی جراحی را انجام دهد.

دیسککتومی باز ستون فقرات

بیرون زدگی یا پارگی دیسک‌های بین مهره‌ای گاهی ممکن است آن‌قدر شدید باشند که امکان درمان آن‌ها با روش‌های دارویی و فیزیوتراپی و یا حتی با جراحی کم تهاجمی فراهم نباشد. در دسترس نبودن محل پارگی دیسک نیز ممکن است عامل دیگری باشد که باعث شود پزشک تصمیم به دیسککتومی باز ستون فقرات بگیرد و طی یک عمل جراحی سخت، محل پارگی یا بیرون زدگی دیسک را جراحی کند.پ

جراحی‌های کم تهاجمی ستون فقرات

مقصود از جراحی‌های کم تهاجمی، جراحی‌هایی است که کمترین جراحت را به پوست و بافت‌های عضلانی بدن وارد می‌کنند. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیسککتومی غیرتهاجمی کمر

اغلب اوقات عمل دیسککتومی بدون نیاز به جراحت زیاد و شکافت بافت‌های متعدد قابل انجام است و این گونه عمل‌های دیسککتومی را می‌توان در زمره جراحی کم تهاجمی ستون فقرات قرار داد.

جراحی بسته با لیزر

جراحی‌های لیزیک ستون فقرات، یکی از روش‌های کم تهاجمی برای درمان بسیاری از مشکلات مهره‌های کمری و گردن است. زمانی که مایع هسته دیسک از آن بیرون زده باشد و تبدیل به کیست یا خار استخوانی شده باشد، با کمک یک لوله کوچک آندوسکوپی می‌توان به محل عارضه نزدیک شد و با استفاده از اشعه لیزر، اقدام به تبخیر یا حذف کامل عارضه نمود.

انواع تزریق ستون فقرات

بسیاری از مشکلات ستون فقرات، با استفاده از روش‌های تزریق دارو حل می‌شوند و این تزریق‌ها، خود فرآیندی تخصصی، حساس و شبه جراحی به شمار می‌روند. از جمله تزریق‌‌های ستون فقرات می‌توان به تزریق اپیدروال، تزریق فاست، تزریق سیمان به وسیله ورتبروپلاستی و تزریق دیسکوژل به دیسک‌های بین مهره‌ای که همگی جزو جراحی‌های کم تهاجمی ستون فقرات به شمار می‌روند، اشاره کرد. در اغلب این تزریقات باید اسکنی دقیق از نقشه عصب‌های بدن شما تهیه شود و سپس دارو با ورود یک لوله نازک به درون بدن و قرار گیری در نقاط از پیش تعیین شده (بدون آسیب زدن به دیگر رشته‌های عصبی) به محل تزریق گردد.

معیارهای انتخاب بهترین بیمارستان برای جراحی ستون فقرات

طبیعی است که هر کسی برای انجام عمل جراحی ستون فقرات در جستجوی بهترین بیمارستان، بهترین پزشک جراح ستون فقرات و بهترین امکانات باشد. عمل جراحی ستون فقرات به طور مستقیم با سلامتی و راحتی در زندگی ارتباط دارد و هیچکس دوست ندارد که بر سر چنین چیزی خطر کند. بسیاری از افراد هستند که از انجام عمل ستون فقرات ناراضی‌اند. شاید دلیلش بازگشت درد پس از مدتی معین باشد و یا عوارض ناخوشایندی که بعد از عمل جراحی تجربه کرده‌اند. اما فرایند عمل جراحی ستون فقرات یک فرایند موثر، آزمایش شده و اثبات شده است که از نقطه نظر علم پزشکی در سطحی جهانی مورد تایید و تصدیق قرار گرفته و استانداردهای پزشکی بسیاری برای آن تدوین گردیده است.

آنچه باعث می‌شود برخی از افراد از عمل جراحی ستون فقرات خود ناراضی باشند، انتخاب پزشک اشتباه، انتخاب بیمارستان یا مرکز درمانی اشتباه و از همه مهم‌تر، عدم رعایت نکات بعد از عمل جراحی است. در مورد انتخاب بهترین جراح ستون فقرات و یا نکات بعد از جراحی ستون فقرات در همین وب سایت مقالات متعددی درج گردیده است؛ اما در این مقاله قصد داریم تنها درباره معیارهای اصلی انتخاب بهترین بیمارستان برای جراحی ستون فقرات صحبت کنیم. برای انتخاب یک بیمارستان مناسب جهت انجام جراحی ستون فقرات، توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید:

تنوع در عمل‌های جراحی

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، جراحی‌های ستون فقرات متنوع، متعدد و هر یک منوط به شرایط خاص خود هستند. بنابراین بیمارستانی که بتواند تجهیزات و امکانات لازم را برای انجام انواع مختلف جراحی ستون فقرات تامین کند و به عبارت بهتر از تمامی عمل‌های جراحی ستون فقرات پشتیبانی نماید، می‌تواند بیمارستان قابل اعتمادی به شمار بیاید.

کادر پزشکی

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین معیار برای انتخاب یک بیمارستان خاص، کادر پزشکی آن بیمارستان است. اعتبار هر بیمارستانی در درجه اول به پزشکانی است که در آنجا مشغول فعالیت هستند. حسن شهرت پزشکان یک بیمارستان باعث حسن شهرت آن بیمارستان خواهد بود و اعتباری که پزشکان متخصص متفاوت از طریق تجربه درمان موفق تعداد زیادی بیماران به دست آورده‌اند، به بیمارستان نیز اعتبار خواهد بخشید.

از سویی پزشکان حاذق، با تجربه، موفق و هوشمند نیز معمولاً با مراکز درمانی دارای ضعف‌های متعدد کار نخواهند کرد. برای هر پزشکی مهم است که محیط کاری‌اش هم‌سنگ با سطح حرفه‌ای خودش باشد. از این رو شما می‌توانید با استفاده از اعتبار پزشکان یک بیمارستان، سطح کیفی آن را نیز تا حدودی ارزیابی کنید.

امکانات اتاق عمل ستون فقرات

هم‌سنگ کادر پزشکی و تیم جراحی یک بیمارستان، امکانات و تجهیزات اتاق عمل نیز حائز اهمیت است؛ چرا که به‌روز بودن، استاندارد بودن، کالیبره بودن و استریل بودن این تجهیزات، لازمه یک عمل جراحی موفق است. برخی از تجهیزات اتاق عمل نیازمند بازدید و کالیبراسیون دوره‌ای هستند که این کار بعضاً باید توسط شرکت‌های معتبر و نمایندگی این دستگاه‌ها انجام گیرد. بنابراین بسیار مهم است بیمارستانی را انتخاب کنید که امکانات و ابزارهای کافی و استاندارد برای انجام عمل جراحی شما در اختیار پزشکتان قرار دهد و استانداردهای مربوط به نگهداری تجهیزات را نیز رعایت کند.

نوبت دهی منظم و آسان

بیمارستان‌هایی که مجهز به سامانه نوبت دهی آنلاین هستند، از نظر وضعیت نظم در نوبت دهی بسیار بهتر از دیگر مراکز درمانی عمل می‌کنند. بسیار مهم است که کادر درمانی یک مرکز، میزان اضطرار و اولویت بیماران را برای انجام عمل جراحی درک کنند و با توجه به میزان اولویت هر بیمار، نوبت دهی را انجام دهند. همچنین مراکزی که از سامانه‌های اختصاصی برای ارائه جواب آزمایش و اطلاع رسانی نوبت ویزیت استفاده می‌کنند، نظم بیشتری در ارائه خدمات خود نیز خواهند داشت.

امکانات آزمایشگاهی و عکسبرداری

بخش مهمی از جراحی ستون فقرات، مربوط به آزمایشات پیش و پس از جراحی است. انواع دستگاه‌های تصویر برداری و اسکن سیستم عصبی می‌‌توانند در تشخیص نوع، شدت و محل دقیق عارضه عصبی شما کمک کنند و همچنین بعد از عمل، روند بهبودی را به صورت مستند، نشان دهند. برون سپاری این آزمایشات و تصاویر، تنها زحمت بیماران را برای آمد و شدهای پیاپی زیاد خواهد کرد.

خدمات بیمارستان

بسیاری از بیماران، در جستجوی مراکز درمانی هستند که خدمات با کیفیتی به آن‌ها ارائه دهد و وضعیت پرسنل و رسیدگی به بیماران در آن معقول باشد. البته باید بدانیم که این مسئله جزو مهم‌ترین ویژگی‌های یک بیمارستان مجرب نیست؛ اما در صورتی که خدمات یک بیمارستان از کیفیت کافی برخوردار باشد، سطح رضایت بیماران و همراهان در آن بیشتر خواهد بود. دلیل آن که این موضوع را در درجه اول اهمیت نمی‌شماریم، این است که سلامتی شما و فرآیند درمان‌تان، به مراتب مهم‌تر از سطح کیفی خدمات است. اما با این حال، این ویژگی نیز برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است.

رعایت پروتکل‌های بین المللی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، جراحی‌های ستون فقرات همگی دارای استانداردهای متعددی هستند که باید توسط پزشک و کلینیک درمانی رعایت شوند. این استانداردها برای ایجاد الزام‌هایی در زمینه رعایت اصول جراحی، استفاده از تجهیزات دارای استاندارد، روش‌های از پیش تعیین شده و دستورالعمل‌های زمان‌های بحرانی تدوین شده‌اند و همگی در انجام یک عمل جراحی خوب و موفق لازم‌الاجرا خواهند بود.

امکانات فیزیوتراپی

بهترین بیمارستان برای جراحی ستون فقرات، باید امکاناتی نیز برای خدمات پس از عمل جراحی داشته باشد. دستگاه‌ها و نیروی کار مجرب در بخش فیزیوتراپی یکی از این امکانات است که به بیماران اجازه می‌دهد در محل کار پزشک متخصص خود و تحت نظارت وی، جلسات فیزیوتراپی و بهبود را پشت سر بگذارند. فیزیوتراپی بخش مهمی از نکات پس از جراحی ستون فقرات است که اگر به طور مرتب و بر اساس دستورالعمل‌های پزشکی و استانداردهای بین‌المللی انجام گیرد، می‌تواند اثربخشی جراحی را تثبیت کرده و از بازگشت مشکلات نخاعی شما جلوگیری نماید.

جمع بندی و نتیجه گیری

برای آن که عمل جراحی ستون فقرات شما به درستی انجام گیرد و دردهای مزمن شما التیام یابد، باید در انتخاب پزشک جراح و بیمارستانی که قرار است در آن جراحی شوید دقت کافی را به عمل آورید. در این مطلب سعی ما بر این بود که علاوه بر معرفی انواع مختلف جراحی ستون فقرات، معیارهایی را نیز برای انتخاب بهترین بیمارستان جراحی ستون فقرات به شما معرفی کنیم تا در صورتی که شما یا عزیزان‌تان به عمل جراحی ستون فقرات نیاز داشت، بتوانید این موارد را درباره مرکز درمانی خود بررسی نمایید و سپس انتخاب خود را نهایی کنید.

4/5 - (1 امتیاز)