مننژیوم شایعترین تومور مغزی خوش خیم

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 امتیاز تقریبی 5٫00 از 5)
مننژیوم

شایعترین تومور مغزی خوش خیم مننژیوم است و بیشتر در خانمها دیده می‌شود. این تومور از پرده‌های اطراف مغز منشا میگیرد و به تدریج و با سرعت کم رشد کرده و بزرگ میشود و کم کم از اطراف به مغز فشار آورده و آن را به سمت دیگر هُل میدهد. شایعترین علامت آن سردرد است و بعد از سردرد علائم دیگر معمولا به محل تومور و قسمتی از مغز که تحت فشار قرار میگیرد بستگی دارد مثل کاهش بینایی، اختلال حرکتی و … .

با توجه به رشد آهسته، گاهی مغز فشار را تحمل کرده و تومور به اندازه‌های غول آسا میرسد. از طرف دیگر بخصوص در سنین بالا که بیهوشی و جراحی خطرناک است گاهی جراحی مننژیوم کوچک به صلاح نیست و میتوان با انجام تصویربرداری مرتب تومور را تحت نظر گرفت.

موارد ناشایعی از مننژیومهای بدخیم وجود دارند که نه تنها مغز را فشرده، بلکه به بافت مغز تهاجم هم میکنند که جراحی آنها پرخطرتر بوده و لازم است رادیوتراپی بعد از جراحی صورت گیرد.
عود مننژیوم شایع نیست و برخی اقدامات حین عمل جراحی به کاهش این عود کمک میکنند مانند برداشتن پرده‌های مغزی درگیر و جایگزینی با مواد مصنوعی یا سایر بافتهای بدن و برداشتن قسمتی از استخوان جمجمه که تومور به آن نفوذ کرده و استفاده از روشهای مختلف ترمیم جمجمه (کرانیوپلاستی) که البته این درمانها در مورد همه مننژیومها قابل انجام نیستند.
گاهی امکان برداشتن کامل تومور با توجه به خطر بروز عوارض جراحی میسر نمیشود و در این صورت میتوان باقیمانده تومور را با ام آر آی تحت کنترل گرفت یا از درمانهای تکمیلی مثل رادیوتراپی یا گامانایف و سایبرنایف استفاده کرد.
در مجموع باید گفت مننژیوم یک تومور خوش‌خیم مغزی است که معمولا با جراحی و تحت نظر گیری درمان میشود گرچه هرگز نباید عمل جراحی آن را بی‌خطر تصور کرد.